1) Folk vil føle seg utilpasse, hvordan og hvorfor skal jeg endre på mitt utseende? Endring betyr å gjøre noe annerledes og som sådan vil folk nesten alltid reagere med en viss grad av ubehag. Det er et faktum at hvis du ikke føler deg utilpass når du prøver noe nytt, så gjør du sannsynligvis ikke noe annerledes. Vær oppmerksom på folks følelser ved endringer.

2) Folk fokuserer i utgangspunktet på det de må oppgi. Det er menneskets natur at den enkeltes første reaksjon på en foreslått endring, er en personlig følelse av tap. For å komme deg videre, må du takle denne følelsen av tap. Det kan virke dumt, men enkeltpersoner trenger å bli gitt en sjanse til å sørge over tapene sine, kanskje bare ved å få tid å snakke med andre om hvordan de har det. Gi folk en sjanse til å fordøye hva som skjer.

3) Folk vil føle seg alene, selv om alle andre går gjennom samme endring. Det er også menneskets natur å ha en "Hvorfor meg?" holdning om endring, selv om alle rundt deg står overfor akkurat det samme. For at endringen skal lykkes, er det avgjørende for folk å føle seg knyttet til andre og forstått. Tilby folk den støtten de trenger.

4) Folk kan takle bare en viss mengde endring. Utover noen få endringer ― eller til og med bare en hvis endringen er betydelig ― blir mennesker handlingslammede og mindre produktive. Den beste responsen: Har en klar plan og strategi for fokusering av folks energi på den ønskede atferd som vil gi best resultater.

5) Folk har forskjellige nivåer av aksept for endring. Selv om nesten alle vil oppleve litt motstand mot endring, vil noen folk begynne å oppleve begeistring for endringen, mens andre vil grue seg og motstå å gjør noe annerledes så lenge som mulig. Forvent at ikke alle vil være på samme nivå av aksept for endring.

6) Folk vil være opptatt av å ha nok ressurser. Dersom individer i en organisatorisk setting blir bedt om å gjøre ting annerledes, kan de oppfatte at de blir bedt om å gjøre mer og vil trenge tilleggsressurser. Å forbli konkurransedyktig i dagens markeder, derimot, Krever at organisasjoner må være mer produktive med samme eller færre ressurser. Vær klar til å forklare behovet for å stramme inn livremmen.

7) Folk vil lengte etter å vende tilbake til sin gamle oppførsel. Vanligvis når fokus på en endringsprosess slutter, håper folk på å vende tilbake til det de gjorde før. Selv om denne oppførselen er naturlig, må ledere motvirke det. Når vi går tilbake til gammel oppførsel, mister vi alt. Hjelp folk å forstå endringen holder alle fokusert fremad – og det er en god ting.

Ha disse syv vanlige reaksjonene i tankene når du takler den siste tids ekstreme endringer. Ved å gi støtten folk trenger for å tilpasse seg på en god måte, kan din organisasjon navigere i disse ekstreme tider med endring. Husk at du ikke er alene. Husk å strekke ut en hånd etter hjelp.

TEKST: Ken Blanchard Bestselgende forfatter, taler, lederskapsekspert og tankeleder og Pål Lillebø, gründer av Blanchard Norway, siviløkonom fra NHH, og erfaren og profesjonell lederutvikler.