Det er ikke nødvendigvis grunn til panikk (enda), men du og din virksomhet bør ta en drastisk gjennomgang for hvordan dere kan være så godt forberedt som mulig på en økonomisk nedgang. Planlegging for det verst tenkelige kan hjelpe dere med å unngå «dødsspiralen».

Alle gode ting er tre. Her er tre viktige råd for å styrke din virksomhet for tiden som kommer:

1. Forenkle strategien din

Tiden er ikke inne for å fokusere på rask vekst – vær heller bevisst på skalering og kostnadskutt. De eneste strategiene virksomheter bør fokusere på akkurat nå, er de som fører til inntektsvekst, sparer penger og reduserer risiko. Virksomheter bør se på nedkutting som en måte å spare penger på og noe som kan gjøre virksomheten mer effektiv.

Les også: Læring må stå i sentrum for å lykkes i fremtiden - ledernytt.no

2. Finn muligheten

Det er de beste, mest ambisiøse og mest målbevisste virksomhetene som nå vil bruke denne spesielle tiden som en anledning til å bygge noe virkelig bemerkelsesverdig. Virksomheter må ta vanskelige valg for å holde seg stabile og sterke, men disse valgene kan posisjonere dem for suksess, selv etter økonomisk oppgang. Lavkonjunkturer kan føre til uventede forretningsmuligheter, som muligheten for at et vellykket selskap tar til seg et annet som kanskje ikke gjør det like bra.

3. Led med optimisme og realisme

Sterkt lederskap er avgjørende for virksomheter selv når alt går bra – men det er enda viktigere når det er vanskelig. Det kan anbefales å lede gjennom god kommunikasjon, overbevisning, selvtillit og ro. Ledere bør også sørge for at teamene deres er på linje med mål og overordnet visjon; ansatte vil komme til sine ledere for veiledning og trygghet, derfor er det nødvendig for en leder å prestere og ta utfordringen når det virkelig gjelder.

Les også: Fremtidsrettet ledelse handler om det å skape gode team og endringsdyktige organisasjoner - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Kilde: Inc.com  Foto: Istock.com