
I enhver forhandling, også i en konfliktsituasjon på en arbeidsplass, er partenes interesser råmaterialet som du har å jobbe med. Her er det nesten som «Jo mer, jo bedre». For hvis man bare har én sak, det være seg pris eller lønn i en forhandling mellom arbeidstaker og lederen, så er det vanskelig å unngå at det blir konfliktfylt. Da har vi en situasjon hvor den enes gevinst er den andres tap. Har man derimot flere saker man skal forhandle om, så er det lettere å både kunne gi og ta.
Tre virkemidler for gode forhandlinger som forebygger og løser konflikter
Mange ledere kvier seg for å gå inn i en konfliktfylt situasjon på arbeidsplassen, og er usikre på hvordan man skal angripe dette. I hvilke situasjoner kan forhandlinger være nødvendig, og hva kan du som leder gjøre for å sikre en vinn-vinn-situasjon for alle involverte parter?
Stein-Erik Mellemseter forklarer at konflikter kan oppstå av mange grunner, på alle slags arbeidsplasser. Det kan være alt fra en uenighet mellom to arbeidstakere «på gølvet» til strategiavklaringer i et styremøte, og utallige varianter innenfor det spennet.
Det er bedre for en leder å forberede en liste med gode spørsmål, heller enn en argumentasjonsliste.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasin
- LederNytt digital magasin og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- Print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Ett år LederNytt + 350 videokurs
- 4 print + digitale utgaver.
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver.
- 350 videokurs med Videocation
Ett år - digitalt
- Digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Halvt år LederNytt + 350 videokurs
- 2 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett 6 mnd
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
- 350 videokurs med Videocation