Når vi ønsker å prestere mer og bedre er det fristende å ty til raske løsninger som produktivitetstips og nye verktøy. Men noen ganger er det mer underliggende forhold som må endres.

Adobes Scott Belsky har de senere år intervjuet en rekke effektive og suksessrike gründere, ledere, kunstnere og forfattere om deres erfaringer i krevende prosjekter. Her er hans seks prinsipper for å jobbe smartere;

Evner er mer verdifullt enn ressurser
Vi ønsker alle mer ressurser som mennesker, tid og penger når vi møter en tøff utfordring. Men det gir mer mening å bygge og stimulere evner som kreativitet, besluttsomhet og oppfinnsomhet når det er knapphet på ressurser. Ressurser kan sammenliknes med karbohydrater – tomme kalorier som forbrennes raskt, mens evner er som muskler – en styrke du har og kan utnytte uavhengig av antall hender og størrelsen på budsjettet i prosjektet. Bygg musklene og lærdommen om å få gjort mer med mindre.

Invester i både produkt og organisasjon
Alle produserer noe. Økonomer produserer regneark, fotografer tar bilder, blomsterdekoratører setter sammen buketter. Den enkle tilnærmingen til økt produktivitet er å bruke all energi på rett og slett å produsere flere regneark, bilder eller buketter. Men dette kan neglisjere måten du jobber på. Sørg for å teste ulike måter å gjøre ting på; hvordan du bruker tiden, hvordan team møtes og hvordan du og teamet måles. Og ta deg tid til debriefing og analyse – uansett hvordan prosjektet lyktes.

Empati fremfor lidenskap
Mange ser en løsning på et problem og blir lidenskapelig opptatt av å realisere den. Men én persons begeistring kan iblant gjøre oss blinde for kundenes virkelige problem. Du bør derfor prioritere empati fremfor lidenskap. Har du virkelig forstått behovet i målgruppen? Hva er deres daglige frustrasjoner? Hvilke mangler har verktøyene eller tjenestene som er tilgjengelige per i dag? Hva holder dem på kontoret til kl. 9 om kvelden?

Ikke omgå store problemer
Det føles godt å krysse av oppgaver i "to-do-listen", men fokus på dette kan føre oss i feil retning. Vi løser mange små oppgaver snarere enn å ta fatt på de store, skumle problemene som er vanskelige å løse. Husk at mange kan gjøre de enkle oppgavene – det er de store som virkelig viser hva du er verd. Prioriter å flytte noen store steinblokker i tillegg til all småsteinen du flytter daglig.

Verdsetter du innovasjon bør du verdsette mangfold
Airbnb-grunnleggerne slet med å skaffe finansiering av én grunn: Tanken om at fremmede sov i deres gjesterom virket for merkelig for de fleste investorene. Den første reaksjonen på en virkelig innovativ idé er sjelden "Du er et geni!". Det er vanligvis "Hva?". Innovasjon begynner med ideer på kanten som bare skrittvis viser seg som verdifulle. Nøkkelen er å omgås ekstraordinært annerledes mennesker. Det som er på kanten for deg kan være helt naturlig for dem. Og ved å forene ulike perspektiver kan du vurdere ville ideer som kanskje en dag kan endre livet slik vi kjenner det.

Få selvtillit fra tvil
Når du forteller folk om en ny jobb, et nytt prosjekt eller en karriereendring kan noen få store øyne og spørre; "Er du sikker?". Ikke la deres tvil distrahere deg. Hvis alle synes du er gal, er du enten gal eller på sporet av noe. Konstruktive tilbakemeldinger er nyttige, men husk å skille mellom kritikk og kynisme. Lær å få selvtillit av tvil hvis du ønsker innovasjon. Ikke noe ekstraordinært har noen gang blitt oppnådd av det ordinære. Alle nye modige reiser vil vekke nei-folk til liv. Tenk på folks tvil som en bekreftelse på at du jobber med noe interessant, modig og potensielt viktig.

Kilde: Pressemelding - Adobe.