Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Kom deg ut av «gutteklubben grei», og jobb med folk som er annerledes enn deg selv. Da vil dere se nye løsninger og ideer, i en verden som er i rask utvikling.

Kom deg ut av «gutteklubben grei», og jobb med folk som er annerledes enn deg selv. Da vil dere se nye løsninger og ideer, i en verden som er i rask utvikling.

Walk the talk!

Husker du forrige gang jobben arrangerte motivasjonsdag? Da foredragsholderen fikk gjengen til å le, tenke, og kjenne hvordan samholdet og felles verdier skulle løfte selskapet til nye høyder. Dagen etter var alt det samme igjen. Samme rutiner, språk, forhold og væremåter. Og snart hadde du og kollegaene gravd dere ned i den samme grøfta dere var i før.

– Det er lett å ha et arrangement med foredragsholdere som meg, som lager noen flotte ord i glass og ramme. Men ofte blir det ingen substans i det, og ingen handling bak de fine ordene, sier kommunikasjonsekspert og foredragsholder Synneva Erland. Hun er opptatt av å forstå effekten av egen kommunikasjon, og hvilke verktøy vi har for å skape handling og mening bak ordene.

En god leder er tilstede  

– Det handler om å gjøre det man sier, forteller Erland.

Hun sammenlikner lederrollen med det å være foreldre.

– Ungene våre gjør ikke det vi sier, de gjør det vi gjør. Aper etter våre handlinger, sier hun. Derfor er det viktig å ikke bare si hva vi ønsker å endre, men også være en del av endringen.

Den gode verdiskapende kulturen skapes hvis alle får være med, og føle eierskap. Her gjelder det også å bestemme hvilke konsekvenser det vil få å ikke følge reglene.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Tren deg til en bedre leder

For å være en god leder kreves det at du er i mental balanse. Men i en stresset og inaktiv hverdag e...
Trene opp hjernen din til å stresse ned

Slik gir du sparken på en medmenneskelig måte

Helene Husvik fikk sparken som programleder i TV 2 Sporten, i det som var kanalens største nedbemann...
Nedbemanning og oppsigelse

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling

Ledelse

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker
Ledelse

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger

 
Jobb & Ledelse

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam
Ledelse

Både boss og buddy

Skal man lykkes med å være både boss og buddy, så må man kjenne begge rollene godt og vite når man s...
Test deg selv: Er du boss eller buddy?

Slik kan bedrifter internasjonaliseres

Internasjonalisering er blitt billigere gjennom globaliseringen, men det er likevel ingen enkel løsn...
Internasjonalisering har blitt billigere
Ledelse

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd

Ledelse

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter
Kommunikasjon

Ditt sosiale nettverk kan være avgjørende for din suksess

Networking er viktig for å skape større nettverk og flere muligheter. Her får du de beste tipsene fo...
Lær deg å networke med disse tipsene