Sterke lederegenskaper
En CMO må ha sterke lederegenskaper: Inspirere og motivere teamet, skape en positiv arbeidskultur og oppmuntre til samarbeid og innovasjon. Det er også viktig å ha evnen til å sette klare mål, og veilede med det kommersielle i fokus. En utfordring for dagens CMOer er at de må lede spesialister med spisskompetanse de selv ikke har – det krever både gode kommunikasjonsevner og selvtillit.
Utpregede samarbeidsevner
En dyktig CMO har for lengst forstått at siloene mellom marked, salg, produktutvikling, kundeservice og ledelse må vekk. Nøkkelen er å forstå og jobbe ut fra at selskapet har felles mål, og at samarbeid på tvers av avdelinger og funksjoner vil øke sjansen for å nå målene på en mer effektiv måte enn hver for seg.
God kommersiell forståelse
En god CMO evner å se sammenhengene mellom marked, lønnsomhet og forretningsstrategi. Det betyr å utvikle en langsiktig plan som svarer på selskapets overordnede mål, ha et kommersielt fokus og ta høyde for endringer i markedet på godt og vondt.
Evnen til å utnytte innsikt
Innsikt er avgjørende for en god CMO. Det betyr innsikt i markedsføringsdata, forretningsresultater og markedstrender - og evnen til å kombinere disse for å tydeliggjøre sammenhenger mellom markedsføring og resultater, og ikke minst hvor potensialet ligger i fremtidig markedsføring.
Målgruppeforståelse
Ved å forstå kundenes behov, preferanser og atferd kan en CMO utforme markedsstrategier som appellerer til målgruppen og dermed gir konkurransefordeler. En viktig oppgave er derfor å kontinuerlig overvåke markedsutviklingen for å holde seg oppdatert og tilpasse seg endringer.
Digital kompetanse
En CMO som skal lykkes i dag må ha innsikt i de nyeste digitale verktøyene, kanalene og strategiene som påvirker markedsføringen. Det må til for å nå kundene der de er, og gi dem en sømløs og engasjerende opplevelse på tvers av kanaler.
Analytiske evner
Evnen til å samle relevante data og bruke dem til å ta informerte beslutninger er avgjørende for en CMO i 2023. Det betyr å identifisere trender, tolke resultater og justere markedsføringsplanen basert på innsikten som blir generert.
Kreativitet og innovasjonsevne
En dyktig CMO må tenke utenfor boksen. I denne rollen handler kreativitet mye om å tørre å teste nye muligheter, og lære av erfaringene sine. Evnen til å utvikle unik og engasjerende markedsføring som skiller seg fra konkurrentene, er avgjørende for å bygge merkevare og nå kommersielle mål.
Dyktige CMOer som klarer å utnytte innsikt godt får ofte en viktig rolle i selskapets innovasjon. En CMO som evner å identifisere nye markedsmuligheter og skape konkurransefortrinn kan også inspirere resten av organisasjonen til å tenke nytt, ta risiko og drive kontinuerlig forbedring.
Finner du en CMO med disse egenskapene, er du godt rustet for å lykkes med markedsføring i uforutsigbare tider og inn i fremtiden. God jakt!
Les også: Rekrutteringsveileder serien fra LederNytt
Tekst: Kjersti Rynning Borander, CEO Markedssjefene AS Foto: Privat