Ledelse
5 faktorer som gir fornøyde medarbeidere
Det sies at fornøyde arbeidstakere gir fornøyde kunder, men nye data avslører hvor viktig virkningen...
Lederblogg
Kos på jobben?
Vi har alle et ansvar for å utvise velvilje. Være medarbeider, ikke motarbeider. En kultur med vennl...
Lederblogg
Inngrupper, klappere og ekkokamre – et ledelsesproblem
Jeg har møtt noen ledere som har omgitt seg med et hoff av trofaste tilhengere. Jeg, og kanskje fler...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3, Jobb, karriere & Ledelse
Det bør ikke være en tilfeldighet hvilke klær du velger til din arbeidsdag
Bli en fremragende leder - del 3
Klær kommuniserer et visuelt språk som gir andre innsikt i vår identitet og verdier uten at en selv ...
Ledelse
Det kan godt tenkes at den som snakker med deg i dag kan snakke om deg i morgen
En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...
Ledelse
Å bygge en kultur som verdsetter sunn friksjon og produktive konflikter er viktig for bedriftens konkurransekraft
Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Ledelse
Syv grunnleggende lederkvaliteter som gjør deg produktiv
Ledelse er en ferdighet som kan utvikles med tiden. Hvis du jobber med å utvikle sterke og gode lede...
Ledelse
Teknologiske omveltninger vil gi helt nye og spennende jobber
Verden er full av mennesker som hater jobben sin. Derfor er det godt å vite at de raske teknologiske...
Ledelse
Gjør dagens usikkerhet om til morgendagens mulighet
Når en lavkonjunktur er på vei, vil mange føle at innovasjonen avtar. Men historien viser at nedgang...
Ledelse
Slik skaper du en konkret kultur som betyr noe
Når vi snakker om «kultur» – vet vi egentlig hva det betyr for oss? Hvordan kan vi sette ord på hva ...
Ledelse
La teamet ditt vokse ved å gi dem utfordringer
Når du ser en ansatt sliter med en oppgave du lett kan gjøre selv, er det naturlig å gå inn og hjelp...
Ledelse
Hvordan finne ut om en medarbeider trives på jobb?
En feil ledere ofte gjør er å anta at fordi en medarbeider ikke klager, så trives de på jobben. Iføl...
Ledelse
Alle ønsker å føle mestring gjennom å lykkes i sin jobb og prestere bedre
Gode prestasjoner blant medarbeidere er avgjørende for bedriftens suksess. Men hvordan kan man skape...
Ledelse
Å være en generøs leder kan gjøre deg til en god leder
Når vi tenker på generøsitet, går våre tanker automatisk til penger eller veldedighet. I sammenheng ...
Rekrutteringsveileder fra A-Å, Del 7, Jobb, karriere & Ledelse
PRE-BOARDING - avtaler om veien videre etter signering
Når du nå har fått et ja fra den valgte kandidaten, fått laget en god arbeidskontrakt og skal få den...
Ledelse
Det er viktigere enn noensinne å ha en Plan B for alle tenkelige situasjoner
LederNytt har snakket med Andreas Ekström, som utfordrer tankesettene som begrenser oss i hverdagen,...
Ledelse
Slik lykkes du med salg
«Hvordan lykkes med salg» er nok et av de temaene det er skrevet flest bøker om i verden. Etablerte ...

Rekrutteringsveileder fra A-Å, Rekrutteringsveileder, Del 7
Om arbeidsavtale ikke oppfyller minimumskravene i loven
Det er lovpålagte krav til når arbeidsavtalen skal foreligge og til innholdet i arbeidsavtalen. Diss...
Ledelse
Hvordan motivere medarbeiderne dine – og deg selv
Høsten er her, og med mørkere dager blir som regel både humør og motivasjon påvirket. Hvordan motive...
Ledelse
Dagens ansatte krever en arbeidsplass som gir tilbakemelding, støtte og faglig utvikling
Med et empatisk og omsorgsfullt lederskap vil du kunne inspirere andre til å følge din visjon. Empa...
Kommunikasjon
Klokketikk eller øyekontakt? Slik fenger du oppmerksomheten
Her får du ekspertens beste tips til hvordan du skal få de rundt deg interessert i det du har å si....
Ledelse
Når endringsplanen treffer motstandsveggen
Se for deg dette: Ledelsen har laget en endringsplan de er stolte av og som de mener kommer til å gi...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3
Ikke bråk med kroppsspråket ditt – jobb med helhetlig kommunikasjon
Bli en fremragende leder - del 3
Kommunikasjon er både verbal og non-verbal, men av og til kan det du sier være i kontrast til kropps...

Tema, Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3, Kommunikasjon
Gå fra å høre til virkelig å lytte – her får du oppskriften
Bli en fremragende leder - del 3
«Joda, jeg hører jo hva du sier». Men lytter du på best mulig måte, slik at du oppnår alle fordelene...
Ledelse
4 typer teamkonflikter – og hvordan du løser hver og én
Konflikter på arbeidsplassen oppstår fordi teammedlemmer ikke alltid er enige eller vet hvordan de s...
Jobb, karriere & Ledelse
En smart leder tar den nødvendige samtalen – før problemene blir for store
Å håndtere vanskelige samtaler er et lederansvar. Likevel er det mange som både gruer seg og sliter ...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3
Kunsten å holde troverdige taler
Bli en fremragende leder - del 3
Blir du nervøs og usikker når du skal holde tale? Ingen grunn til bekymring. En elegant og perfekt t...
Ledelse
Slik lager du team som funker – før arbeidet starter
Når du skal lage et team, enten for et prosjekt eller mer langsiktig, er det ikke bare å sette noen ...
Ledelse
For å oppnå suksess raskere, må vi mislykkes raskere
Jonas Ridderstråle hevder at når utviklingen tar kvantesprang, så vil de færreste organisasjoner og ...
Ledelse
Alt handler om å lede mennesker og å være flink til å håndtere folk
Vi har i lang periode vært godværsledere. Vi har kunnet feiret suksesser og klappet hverandre på sku...
Ledelse
De beste jobbene der folk uttrykker at de trives veldig godt, er jobber som har mye autonomi og selvstyre
Det finnes mange årsaker til å øke bevisstheten rundt grunnleggende menneskelige behov og motivasjon...
Ledelse
Det er greit å gjøre feil, men gjør det riktig!
Det er helt i orden å feile – eksperimentering og risikotaking er tross alt avgjørende for virksomhe...
Ledelse
Finn gleden i arbeidshverdagen – skap ekstraordinære resultater
En grunnleggende forutsetning for å skape en meningsfylt hverdag er at man er oppmerksom på at alter...
Lederblogg
Unngå fiasko: Fem råd for å lykkes med implementering
Ifølge NHO øker pessimismen nå blant mange bedrifter. I tøffe økonomiske tider vil mange søke etter ...
Ledelse
For å lykkes med endringsprosesser er det viktig at lederen ikke bare overkjører medarbeiderne
For mange kan endring sammenlignes med risikosport, og som en følge av det, dukker det ofte opp mots...
![kommunikasjon[1]](https://img5.custompublish.com/getfile.php/5225463.1345.qslktsqawtauzb/640f540/0_5225463.jpg)
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Ledelse
Våg å være personlig og vise hvem du er!
Bli en fremragende leder - del 4
Tror du ledertittelen gir deg troverdighet? Sånn er det ikke lenger. Som leder må du forstå hvordan ...

Rekrutteringsveileder fra A-Å, Rekrutteringsveileder, Del 7
Bruk av caser i ansettelsesprosesser
Som vi har beskrevet i denne rekrutteringsveilederen, så er det mange ulike verktøy og metoder en ka...
Ledelse
Nedbemanningsprosesser – en stor belastning for de ansatte
Når en bedrift må gjennom en nødvendig nedbemanningsprosess, er det mange spørsmål som melder seg. H...
Ledelse
10 MODIGE grep for å bli en MODIG LEDER!
For å gå fra å være en sjef til å bli en leder, må man være modig. Modighet er den viktigste dyden ...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER
Her får du rådene for hvordan du kan nå gjennom med budskapene dine – uten å bli misforstått
Bli en fremragende leder - del 3
Kommunikasjon er risikosport. Vi kan ikke forvente å ha kontroll over kommunikasjonen i en bedrift, ...