Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Espen O

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndtere uenigheter på arbeidsplassen eller sørge for at ledere og ansatte kommuniserer best mulig sammen i team, må vi tenke på hvilken kommunikasjonsform vi bruker.

LederNytt har snakket med Espen O. Simonsen om hvordan vi kan bli bevisste på tilstedeværelse og dermed skape et kommunikasjonsklima som gir resultater.

Simonsen har lang erfaring fra kommunikasjonsarbeid i team, blant annet fra Forsvaret, og jobber mye med å bevisstgjøre ledere og organisasjoner om hvordan de bør tenke strategisk rundt måten de kommuniserer på, spesielt i team. Han sier at vi kan ikke IKKE kommunisere.

– Ledere, og for så vidt alle på arbeidsplassen, bør ha noe grunnleggende kunnskap om kommunikasjon. Hva er det for eksempel som gjør kommunikasjon komplisert og lager fallgruver? Det mest opplagte er når vi tillater at kommunikasjonen går for fort. Når vi ikke stopper opp og avsjekker eller forventningsavklarer. «Var det x du mente da du sa y» og så videre. Det er flere former for dialog. Den ene er som å stå på vannski. Det går innmari fort, og vi stopper ikke opp.

Som leder må vi innse at kommunikasjon og relasjonell kompetanse er viktig. Det må opp på agendaen – bare der er mye gjort.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Konsensuskulturen truer norsk næringsliv

Pandemien, Black Lives Matter-bevegelsen, fall i oljeprisen, det digitale møterommet, hjemmekontor o...
Kurs og kompetanse Se alle

Helse & Ledelse

Strategier for bedre motstandsdyktighet

Ofte handler vi mennesker i automatisk respons på omgivelsene og det som skjer rundt oss. Det kan sk...
Ledelse

Tren hjernen din til bedre beslutninger

Inntil nylig trodde vi at hjernen sluttet å vokse i 20-årene og at det deretter kun gikk en vei. Men...

Lederjobb Se alle

Digitalisering – slik motiverer du dine ansatte

Siden samfunnet er i konstant endring og blir stadig mer robotisert og automatisert, kreves det mye ...

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...
Rolf Olsen

En engasjerende filantropisk CSR-strategi er mer enn avlat og gaver

Bedrifter synes å uttrykke sitt filantropiske engasjement på svært ulike måter. De fleste gir gaver ...

 
Lederblogg

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon: «Ensomhet»

Dette er den fjerde artikkelen fra pågående studie av norske lederes hverdagsstrev. Studien er baser...
Ledelse

Fra kraftløs til ressurssterk – når som helst

Se for deg følgende situasjon: Hodet og viljestyrken sier at du må være effektiv, produktiv og få ti...

Lederblogg

Manglende menneskekunnskap hos ledere?

Det å være leder handler primært om å lede andre mennesker mot felles mål. For å få det til, må en s...
Ledelse

Hva gjør deg til en dyktig leder?

Mange ledere vet hva som skal til for å bli en bedre leder, men mislykkes når det kommer til praksis...


Ledelse

Sensitive medarbeidere kan utgjøre en stor kreativ og analytisk ressurs

Det er ikke alltid at sensitive medarbeidernes egenskaper verdsettes og anerkjennes i et miljø med a...
Ledelse

Kraften i emosjoner

Forskning viser at ledere som dyrker frem takknemlighet, medfølelse og stolthet hos sine medarbeider...