Proaktiv ledelse

Empati er mer et tankesett enn en egenskap. Å være en empatisk leder handler ikke om å være hyggelig eller følsom, det handler om å være autentisk og velge å anerkjenne og utnytte folks medfødte evner, styrker og ambisjoner. Det er forskjell på å fortelle ansatte hvordan de skal løse et problem og å utvikle mennesker som kan komme frem til løsninger på sin egen måte.

Smarte og empatiske ledere vet at de ikke har alle svarene. De omgir seg med ulike personligheter, de spør folk om deres perspektiv og vurderer aktivt deres innspill når de tar beslutninger. De får folk til å føle seg hørt og verdsatt.

Empati handler ikke om å la folk gjøre akkurat det de vil, eller såkalt «la det skure»-ledelse. Empatiske ledere tar seg tid til å finne en ledelsestilnærming som utvikler mennesker på best mulig måte basert på hvem de allerede er. Og når folk føler at du tilpasser deg etter hvem de er og hva de vil, tar de med seg sitt beste selv på jobb.

En tidligere studie fant at personer med empatiske ledere var 34 prosent mer innovative enn de med mindre empatiske ledere, og 43 prosent var mer engasjerte på jobb. Studien viste altså at empatisk ledelse gjør folk bedre og mer effektive i jobbene sine.

Les også: Empatisk ledelse kan ta virksomheten din til nye høyder - ledernytt.no

Empati i kriser

Empati har aller størst betydning i usikre og utfordrende tider. Det er også da folk betyr mest, deres tanker, kreativitet, energi og ønske om å finne løsninger og få virksomheten fremover.

Altfor ofte planlegger ledere for det beste scenarioet og reagerer først når krisen er et faktum. Dette er det motsatte av forberedt ledelse, som fordrer at man tar med folk i organisasjonen på reisen, selv når det er humpete. De mest effektive lederne opprettholder en rolig og stabil væremåte i krisetider fordi de vil utvikle mennesker i organisasjonen som ønsker å stå ved sin leder og som er i stand til å navigere i utfordringene som kommer.

Les også: Styrk ditt indre kompass – skap en empatisk høytpresterende kultur! - ledernytt.no

Empatisk lederskap fører til den typen motstandskraft og samarbeid som kreves for å takle utfordrende tider. Folk vil mye heller stå ved den stødige lederen som brakte ro og besluttsomhet i en krise enn en autoritativ en som leverte suksess på bekostning av sitt folk. Vær den lederen som setter verdier først, og medarbeiderne dine vil bli hos deg.

 

Tekst: LederNytt - redaksjon  Foto: Istock.com  Kilde: Fastcompany.com