Får medarbeiderne dine et søkk i magen når det plinger inn en e-post fra deg?
Husk at alt av kroppsspråk, mimikk og alt det vi leser mellom linjene mens vi snakker med noen, forsvinner når vi skriver. Så selv om intensjonen fra din side er helt nøytral, kan budskapet oppfattes som hardt og krast. Alt høres hardere ut skriftlig enn det ville gjort muntlig. Et lite tips for de som kan være litt raske på labben, er å hekte på litt mer: «Ok, takk for beskjed», «Ok, god plan», eller «Ok, snakkes på tirsdag». Da er det plutselig et helt annen budskap.
Bruker de tid på å lure på hva du egentlig mente med det du skrev? Da bør du ta grep og skrive slik at du får med deg folka, mener tekstekspert Camilla Hager. Her får du hennes beste tips.
Som leder kan du få de ansatte til å gjøre som du vil fordi du er sjefen. Men det du vil, er jo å få dem til å ønske å bidra. Da må du legge det frem på en sånn måte at de blir motivert for å gjøre det, forteller Hager, leder av tekstbyrået HvabeHager.
– Det er de samme prinsippene som gjelder, enten du skal selge produkter og tjenester, få noen til å melde seg som verneombud eller ta på seg en ekstra helgevakt. Du vil få med deg folk på ideen din, få noen til å føle noe, gjøre noe, tenke noe, eller ta et steg i en eller annen retning. Da må du legge vekt på det som betyr noe for mottakeren, og skrive på en slik måte at de ønsker å svare ja.
Måten ledere skriver på, kan ha stor betydning for om de får gjennomslag for det de ønsker.
Nyttige, lærerike og inspirerende artikler om ledelse på nyhetsbrev fra LederNytt!
Ledernytt er Norges ledende magasin og nettsted innen ledelse! Våre lesere har i sterk grad bekreftet at de opplever høy nytteverdi gjennom vårt innhold!