Samarbeid mellom menneske og maskin

Bedrifter og samfunn vil være ansvarlige for å bestemme hvor mye av det kreative arbeidet som skal gjøres av AI, og hvor mye som skal gjøres av mennesker. Å finne balansen her vil være en utfordring når vi skal integrere generativ AI i vår daglige arbeidseksistens.

For å være forberedt, må vi forstå de medfølgende truslene og utfordringene. Når vi forstår hva som skal endres og hvordan, kan vi forberede oss på en fremtid der kreativitetsvirksomheten vil være en funksjon av samarbeid mellom menneske og maskin.

Her er tre anbefalinger som bør vurderes når generativ AI tas i bruk for å skape forretningsverdi og fortjeneste i dagens kreative bransjer.

Forbered deg på forstyrrelser, ikke bare på jobben

Generativ AI kan være den største endringen i kostnadsstrukturen for informasjonsproduksjon siden trykkpressen ble oppfunnet i 1439. Århundrene som fulgte, dreide seg om rask innovasjon, sosio-politisk volatilitet og økonomisk forstyrrelse. Vi er nå helt i startfasen av den generative AI-revolusjonen, og det forventes derfor at den nære fremtiden vil være mer volatil enn den siste tiden.

Invester i ontologien din

I de neste tiårene vil kodifisering, digitalisering og strukturering av kunnskapen du skaper, være en kritisk verdidriver. Med generativ AI vil det være mulig å overføre kunnskaper og ferdigheter lettere på tvers av team og forretningsenheter, noe som akselererer læring og innovasjon.

Bli komfortabel med å snakke med AI

Effektiviteten og kreativiteten til vår menneskelige intelligens vil øke etter hvert som AI blir en partner i intellektuelle bestrebelser. For å kunne utføre arbeidet sitt, må kunnskapsarbeidere derfor lære hvordan de kan stille de rette spørsmålene og effektivisere maskinen for å få instruksjonene de trenger. En forutsetning for kreative arbeidstakere i tiåret som kommer er å eksperimentere med generative AI-verktøy for å utvikle ferdigheter innen effektiv instruksjonsutforming.

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: hbr.org