Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
selvledelse

Hjelper lite å være prestasjonsfokuserte når vi ikke vet hvem vi er eller hvorfor vi gjør det vi gjør.

Torkild Sköld sier at uansett hvor og hvordan du jobber, er du alltid administrerende direktør i det foretaket som kalles deg selv. I denne posisjonen tar man daglig beslutninger og gjør ting som påvirker hvordan man selv utvikler og forvalter seg selv. LederNytt har bedt Sköld forklare hvordan vi kan ta egne, gode beslutninger og valg for å styrke vårt personlige lederskap.

Sköld forklarer at vi tar en rekke beslutninger fra vi våkner om morgenen til vi legger oss om kvelden.

– Med alle steg vi tar og hvert eneste ord vi bruker, leder vi oss selv. Hvis vi ikke innser at vi leder oss selv, finnes det en risiko for at vi blir ledet. Hva er så lederskap? Du kan ikke ta på det, på samme måten som du kan ta på et tre. Det er veldig personlig for hver enkelt. I mitt arbeid gjennom 30 år ser jeg klare faktorer som skiller seg ut når det gjelder god selvledelse. Det handler mye om hva dine verdier er, fordi det er det du bygger lederskapet ditt på. Hvis du ikke er bevisst på dine egne verdier, er det en stor sjanse for at du begynner å lytte til andres verdier. Da har du ikke noe personlig lederskap. I Sverige har vi 10 millioner innbyggere, og folkehelsestatistikker viser at 1 million av dem spiser antidepressiva. Hvordan kan dette skje i land som Sverige og Norge, der vi har det så bra?

Du som leder bør være nysgjerrig på dine ansattes verdier og få dem til å drive etter sin lidenskap og sin glød i stedet for sjefens verdier.

Vi er så prestasjonsfokuserte i dag, men det hjelper lite når veldig mange av oss ikke vet hvem vi er eller hvorfor vi gjør det vi gjør.

 verdier.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

 
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...

Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...
Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...

Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...
Kommunikasjon

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...