Forskjellige mål.
Dette kan ha sammenheng med at målet for bedriften ikke er klart nok, eller at ledere har forskjellig mening om hvilket mål som er mest formålstjenelig for bedriften.
Forskjellige kommunikasjonsformer
Vi er hjernemessig forskjellig – det vil si at noen oppfatter verden gjennom den visuelle delen, mens andre oppfatter mest gjennom den auditive (hørselen), kinestestiske (følesesmessig) eller logiske delen. Avhengig av hvordan vi er representert - så vil vi oppfatte og kommunisere ihht dette.
Dersom man ikke har kunnskap om dette, så kan det i praksis bli som å snakke norsk til en som er svensk. Selv om det er visse likheter i språket, så kan det fort oppstå misforståelser og fortolkninger.
Forskjellig verdier og regler
Avhengig av hva som er viktig for den enkelte, så vil dette medføre ulike løsningsstrategier. I en bedrift kan to ledere være enig om målet, men være uenig om virkemidlene. Den ene kan være opptatt av økonomisk vekst på kort sikt, mens den andre er opptatt av kvalitet og seriøsitet for at det skal bidra til økonomisk vekst på lang sikt.
Uklare roller
Dette kan handle om at det er uklarhet i forhold til ansvar og arbeidsfordeling.
Uklar informasjonsflyt
Partene har forskjellig informasjon, mangelfull informasjon eller oppfatter informasjonen forskjellig.
Personlige følelser
De involverte klarer ikke å skille sak og person. Ofte foreligger det sterke følelser som at de føler seg såret og avvist.
For å løse en konflikt så er det først og fremst viktig å avklare om det virkelig er en alvorlig konflikt, eller om det handler om litt uenighet. Dersom du selv er involvert i en konflikt, så kan følgende punkter bidra til at du opplever konflikten mer konstruktiv.
LES OGSÅ: det farligste du gjør er å unngå konflikt