
Hvordan utvikle mellomledere som skaper resultater
Mange bedrifter kjører lederutviklingsprogrammer for mellomlederne sine, ut fra tanken om at disse lederne skal bli gode på å implementere endringer og tiltak nedover i organisasjonen. Men gir dette egentlig en reell effekt på bedriftens bunnlinje? Lederutvikler Pål Rune Voss mener at det er her mange bommer.
Voss påpeker at mellomledere er det viktigste bindeleddet mellom toppledelsen og de utøvende leddene i organisasjonen. De må ofte ta beslutninger der handlingsrommet er lite.
– Mellomlederne kommer ofte i en skvis mellom de ansattes og toppledelsens behov og forventninger. Å utvikle kompetanser som setter mellomlederne i stand til å takle utfordringene de står ovenfor nå, er en god investering for å sikre virksomhetens suksess for fremtiden.
– Lederutfordringen som er felles for de alle, uansett sektor eller bransje, er hvordan de kan bruke ny teknologi for å skape resultater – digital transformasjon. Utfordringen består i å bygge et tankesett og en kompetanse i organisasjonen som evner å utnytte potensialet teknologien gir oss for innovasjon og effektiv drift.
Pål Rune kan fortelle om at Google har gjort målinger av hva psykologisk trygghet betyr for innovasjonsevnen. De viste at grupper med høy psykologisk trygghet leverer langt over målsetting, sett i forhold til grupper med lav psykologisk trygghet.