
år du som leder skriver noe som er viktig, pass på å kvalitetssikre hos en kollega. Du må være helt sikker på at det du har skrevet, ikke har rom for tolkning, og at poenget kommer fort og tydelig frem. Med én gang du er uklar, er det fort gjort at ryktene begynner å gå i organisasjonen og at folk begynner å snakke sammen. Hvis det du skriver, skaper masse spørsmål, bruker folk mye tid på å svare på disse spørsmålene, diskutere, sende e-poster og prøve å avklare hva som er viktig i det de leste. Enda verre enn at du ikke får frem det du vil, er at du får frem noe annet enn det du vil.
Hvorfor må du bli bedre til å skrive?
Som leder skriver du gjerne mye tekst, både i formelle og uformelle sammenhenger. Hva om du kunne være sikrere på at det du skrev, ble forstått og mottatt på riktig måte? Norges eneste tekstdoktor og medforfatter av den nye boka «Skriv godt, bli forstått», Christine Calvert, mener at alle kan bli flinkere til å skrive. Hun påpeker at én av de største utfordringene når ledere kommuniserer skriftlig, er at det kan bli for mye av det gode.
Vi vasser rett og slett i tekst. Du bør derfor kun skrive det som skal til for å få budskapet tydelig frem – og ikke noe mer.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasin
- LederNytt digital magasin og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- Print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Ett år LederNytt + 350 videokurs
- 4 print + digitale utgaver.
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver.
- 350 videokurs med Videocation
Ett år - digitalt
- Digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Halvt år LederNytt + 350 videokurs
- 2 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett 6 mnd
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
- 350 videokurs med Videocation