Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
konflikter på jobben

Konflikt på arbeidsplassen – hva gjør du?

Hvordan kan du forebygge og håndtere konflikt uten at det blir for vondt? Hvordan finne gode løsninger? Hvordan få ekte kontakt, selv om man er uenige? Hva er forskjellen på interessemotsetning og konflikt – og hvorfor oppstår egentlig konflikt?

Hvordan konflikt oppstår

Christian H. Rafn forklarer som har jobbet med konflikter og mobbing i flere tiår forkarer at konflikt oppstår når grunnleggende menneskelige behov ikke blir møtt.

– Jeg definerer konflikt som «en ubehagelig følelse av at noen står i veien for oppfyllelsen av mine behov». Med «ubehagelig følelse» mener jeg at dersom du ikke føler ubehagelig, så er det ikke en skikkelig konflikt. Da er det sannsynligvis «bare» en interessemotsetning. Tenk deg at du ønsker å ha fri hver fredag, men sjefen sier én fredag i måneden får være nok. I utgangspunktet er det en interessemotsetning. En mulig forhandlingssituasjon som kan ende med at du får fri to fredager i måneden. Det er først når du synes det blir ubehagelig, du blir sint, og kanskje tenker at «sjefen er en dust» at det er en konflikt.

Å putte folk i bås er sjelden bra, selv om det er fristende. Når vi begynner å sette negative merkelapper på andre er konfliktspiralen i gang. 

Åtte tips til hvordan du kan håndtere svært vanskelige personer.

konflikt  på jobben christian.jpg

Bildetekst: Christian H. Rafn, leder av Sunne organisasjoner as.  Han har arbeidet med forebygging av konflikt og mobbing i flere tiår. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Slik kan din bedrift bli grønnere

Mange bedrifter ønsker å framstå som miljøbevisste og mange ledere har innført strategier for en grø...
Slik får bedriften din en grønnere profil

Den kreative kompetansen

I dagens arbeidsliv er det en nødvendighet å være konkurransedyktig. For å få til dette er man nødt ...
kreativitet er en viktigste kompetansen bedrifter bør fokusere på

Slik kan du fornye ditt lederskap

Mange ledere jobber etter prinsipper fra 1950-tallet og har ikke tilpasset seg en verden i rask endr...
Slik tilpasser du deg en verden i rask endring

Digital Ledelse

Slik lykkes du med netthandel

Overraskende mange gjør en dårlig jobb på nett. Mange strever også med å skape et godt nok samspill ...
Netthandel
Digital Ledelse

Se utenfor Vesten!

For å lykkes med banebrytende innovasjon er det avgjørende at vi ser utover det kjente og vante, alt...
Fremtiden og mulighetene.

Etikk og moral - slik påvirker det din bedrift

Tenker du at etikk og moral er noe som tilhører filosofenes verden, og at dette er noe du ikke treng...
Etiske og moralske dilemmaer

Åpner bedriften opp for nye ideer – eller er dere fastgrodd i gamle rutiner?

I dagens stadig mer avanserte teknologiske verden skjer endringene raskt – det som for et år siden v...
Hvordan kan morgendagens ledere tenke nytt?

Forretningsmodeller for en bærekraftig fremtid

I dag er samfunnsansvar et stadig viktigere spørsmål for bedrifter. Hvordan kan de posisjonere seg f...
Megatrendene i samfunnet og de globale utfordringene

 
Kommunikasjon

Slik tar du knekken på hersketeknikkene

De aller fleste av oss har vært utsatt for herskteknikker, enten bevisst eller ubevisst. Men på noen...
Slik avdekker og snur du bruken av hersketeknikker
Digital Ledelse

Hvor solid er digitaliseringsprosessen i din bedrift?

Digitalisering er på alles lepper og vi kappes om å prøve å ligge i forkant og være innovative. Men ...
Digitaliseringsprosessen

Ledelse

Det effektfulle lederskapet – Gjør mindre, få mer gjort

Å være effektfull som leder betyr å gjøre det du skal på riktig måte. Det høres kanskje selvsagt ut,...
Effektiv ledelse
Ledelse

Mot og passion for å lykkes med snuoperasjoner

Bik Bok, Din Sko, Steen og Strøm og Gresvig – disse selskapene har alle fått hjelp av en leder som e...
Snuoperasjoner på alle nivåer

Ledelse

Arbeidsglede og medarbeiderskapets tre hyller

Medarbeiderskap er et ledelsesperspektiv som handler om at hver og en av oss gjør så godt vi kan og ...
Arbeidsglede
Digital Ledelse

Hvem vinner det store slaget om kundene?

Ordet «kundeopplevelse» er på alles lepper i dag, men hva innebærer det egentlig? Hva må bedriftene ...
Den optimale kundeopplevelsen