Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
konflikter på jobben

Konflikt på arbeidsplassen – hva gjør du?

Hvordan kan du forebygge og håndtere konflikt uten at det blir for vondt? Hvordan finne gode løsninger? Hvordan få ekte kontakt, selv om man er uenige? Hva er forskjellen på interessemotsetning og konflikt – og hvorfor oppstår egentlig konflikt?

Hvordan konflikt oppstår

Christian H. Rafn forklarer som har jobbet med konflikter og mobbing i flere tiår forkarer at konflikt oppstår når grunnleggende menneskelige behov ikke blir møtt.

– Jeg definerer konflikt som «en ubehagelig følelse av at noen står i veien for oppfyllelsen av mine behov». Med «ubehagelig følelse» mener jeg at dersom du ikke føler ubehagelig, så er det ikke en skikkelig konflikt. Da er det sannsynligvis «bare» en interessemotsetning. Tenk deg at du ønsker å ha fri hver fredag, men sjefen sier én fredag i måneden får være nok. I utgangspunktet er det en interessemotsetning. En mulig forhandlingssituasjon som kan ende med at du får fri to fredager i måneden. Det er først når du synes det blir ubehagelig, du blir sint, og kanskje tenker at «sjefen er en dust» at det er en konflikt.

Å putte folk i bås er sjelden bra, selv om det er fristende. Når vi begynner å sette negative merkelapper på andre er konfliktspiralen i gang. 

Åtte tips til hvordan du kan håndtere svært vanskelige personer.

konflikt  på jobben christian.jpg

Bildetekst: Christian H. Rafn, leder av Sunne organisasjoner as.  Han har arbeidet med forebygging av konflikt og mobbing i flere tiår. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

 
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...

Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...
Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...

Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...
Kommunikasjon

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...