Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Et grensetilfelle er å føle seg krenket. Er det en følelse, eller en beskyldning av typen «Du har krenket meg»? Den amerikanske presidentfruen Eleanor Roosevelt sa «Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt samtykke». Det er noe å tenke på. Vi har et ansvar for våre reaksjoner. Noen bruker til og med «Du har krenket meg» som et våpen mot andre. Noen ganger er det grunn til å gå i seg selv og forstå hvorfor man lett føler seg krenket. Samtidig som vi må si klart fra at vi ikke liker slik atferd.

Et grensetilfelle er å føle seg krenket. Er det en følelse, eller en beskyldning av typen «Du har krenket meg»? Den amerikanske presidentfruen Eleanor Roosevelt sa «Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt samtykke». Det er noe å tenke på. Vi har et ansvar for våre reaksjoner. Noen bruker til og med «Du har krenket meg» som et våpen mot andre. Noen ganger er det grunn til å gå i seg selv og forstå hvorfor man lett føler seg krenket. Samtidig som vi må si klart fra at vi ikke liker slik atferd.

Konflikt på arbeidsplassen – hva gjør du?

Hvordan kan du forebygge og håndtere konflikt uten at det blir for vondt? Hvordan finne gode løsninger? Hvordan få ekte kontakt, selv om man er uenige? Hva er forskjellen på interessemotsetning og konflikt – og hvorfor oppstår egentlig konflikt?

Christian H. Rafn som har jobbet med konflikter og mobbing i flere tiår forklarer at konflikt oppstår når grunnleggende menneskelige behov ikke blir møtt.

– Jeg definerer konflikt som «en ubehagelig følelse av at noen står i veien for oppfyllelsen av mine behov». Med «ubehagelig følelse» mener jeg at dersom du ikke føler ubehagelig, så er det ikke en skikkelig konflikt. Da er det sannsynligvis «bare» en interessemotsetning. Tenk deg at du ønsker å ha fri hver fredag, men sjefen sier én fredag i måneden får være nok. I utgangspunktet er det en interessemotsetning. En mulig forhandlingssituasjon som kan ende med at du får fri to fredager i måneden. Det er først når du synes det blir ubehagelig, du blir sint, og kanskje tenker at «sjefen er en dust» at det er en konflikt.

Å putte folk i bås er sjelden bra, selv om det er fristende. Når vi begynner å sette negative merkelapper på andre er konfliktspiralen i gang. 

konflikt  på jobben christian.jpg

– Vi snakker om kalde og varme konflikter. En kald konflikt har en kjent struktur og håndteres i ganske respektfulle former, som for eksempel forhandlinger mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Vi har våre definerte roller. Et velfungerende samfunn har gode systemer for å håndtere kalde konflikter. Det er ikke det vi snakker om her.


Allerede abonnement? Logg inn:

 

Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

BLÅ MANN 2

En måned print + digitalt

  • LederNytt print magasin
  • LederNytt digital magasin og arkiv
  • LederNytt Pluss artikler

Kr 199,-

ledernytt lilla 2

Ett år print + digitalt

  • Print + digitale utgaver
  • Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
  • Digitalt arkiv med tidligere utgaver
kr 1 500,- 
grønn 2

Ett år LederNytt + 350 videokurs

  • 4 print + digitale utgaver.
  • Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
  • Digitalt arkiv med tidligere utgaver.
  • 350 videokurs med Videocation
kr 4 500,- 
 
Roda dame 2

Ett år - digitalt

  • Digitale utgaver
  • Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
  • Digitalt arkiv med tidligere utgaver
kr 1 400,- 
Rosa 2

Halvt år LederNytt + 350 videokurs

  • 2 print + digitale utgaver
  • Pluss-artikler på nett 6 mnd
  • Digitalt arkiv med tidligere utgaver
  • 350 videokurs med Videocation
kr 3 000,- 
Se flere pakketilbud her
Les mer om:

Bli trygg på å håndtere konfrontasjoner – en lederguide

Å håndtere motgang og konfrontasjoner er en uunngåelig del av lederrollen. For mange kan det være de...
Les mer....

Skap tid til nytenkning i en travel hverdag

En arbeidsplass vil aldri være fri for travelhet. Men med en aktiv og fleksibel tilnærming kan du sk...

innovér eller dø!

Det høres kanskje brutalt ut, men hvis du ikke klarer å innovere eller utvikle virksomheten du er i,...
Les mer....

Lederblogg

Samspill og autentisk ledelse

Forstå rollene vi spiller i sosiale interaksjoner: Hvordan ledere kan navigere samspill for bedre sa...
Lederblogg

Deleger mål, ikke oppgaver - kunsten å slippe kontrollen

Delegerer du på feil måte? Dette er en av årsakene til at ledere ikke får det beste ut av sine medar...

Hvordan bygge suksess gjennom ekte engasjement

I et krevende arbeidsliv der omstilling og resultater stadig står i sentrum, ser mange ledere etter ...

Hvordan Generasjon Z tvinger oss til å lede smartere

Vi har formet og oppdratt Generasjon Z, likevel klager vi over hvordan de møter opp i arbeidslivet. ...

Forebygg digitalt stress og få gladere medarbeidere

Digitalt stress må tas like alvorlig som all annen stress, da det kan gå hardt utover trivselen hos ...

Ledelse

Flytt medarbeidersamtalene ut i det fri – styrk nærvær og tillit

Walk and talk i naturen skaper forutsetninger for tillit og sterke relasjoner mellom deg og medarbei...
Kommunikasjon

Krevende medarbeidere kan ta mye tid

Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeid...

Ledelse

En leder som formidler gode holdninger vil også bli god til å skape vekst

Formidler du gode holdninger får du medarbeidere som jobber sammen mot økt vekst.«Ledelse er å utvik...
Les mer

LEDERNYTT - LOGG INN

Pluss+ artikler
Digitale magasiner
Bli abonnent

Hold deg faglig oppdatert med vårt nyhetsbrev

Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-postadressen din med andre.