Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Ståle Einarsen
Eivind Senneset

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbeidsmiljøet, hvordan arbeidet er organisert og hvor god bedriften er på konflikthåndtering.

Mobbing i arbeidslivet innebærer at en medarbeider over en lengre tidsperiode blir stadig mer utsatt for fiendtlige sosiale handlinger fra kolleger eller overordnede og finner det vanskelig å forsvare seg på grunn av ubalanse mellom partene. Mobbing påvirker ikke bare helsen til dem som utsettes for det, men går også ut over bedriftens produktivitet. Kreativitet og jobbengasjement reduseres, fraværet øker og det blir mer turnover. Professor Ståle Einarsen ved Universitetet i Bergen forteller i et intervju med Ledernytt at det finnes to hovedoppfatninger om årsaken til mobbing på arbeidsplassen. Noen forklarer fenomenet ut i fra et enkeltindivids personlighetstrekk mens andre mener årsaken er å finne i et dårlig arbeidsmiljø.

- I folkelig sammenheng tolkes mobbing ofte ut i fra personlighetsfaktorer eller manglende «kjemi», men forskning viser at arbeidsmiljøfaktorer er viktigst. Nyere studier fra forskningsgruppen FALK ved Universitetet i Bergen har funnet at personlighetsfaktorer kan ha betydning, men bare når det er et dårlig arbeidsmiljø og at mobbing henger mer sammen med mange konflikter og høyt konfliktnivå i virksomheter hvor man ikke er god på å håndtere konflikter.

Et arbeidsmiljø preget av uklare roller og rollekonflikter gir grobunn for mobbing.

Ståle Einarsen 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Kurs og kompetanse Se alle

Lederblogg

Våre sterke og svake sider

I det siste har jeg tenkt litt over begrepet ”våre sterke og svake sider som menneske/leder”. Hva be...
Helse & Ledelse

6 gode råd for å bevare en positiv holdning når ting er vanskelig

Istedenfor å tenke på hvor vanskelig alt er, tenk på hvordan tingene kan bli bedre - tenk fremover- ...

Lederjobb Se alle

4 måter å øke engasjementet når dine team ikke møtes ansikt til ansikt

Et av de vanligste spørsmålene og klagene jeg hører fra ledere i den digitale tidsalder er: “Hvordan...
haltende samtaler i grupper

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon 1: «ineffektive møter»

Dette er den første artikkelen i serien og omhandler «ineffektive møter».

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

 
Lederblogg

Den nødvendige samtalen

Begrepet «den vanskelige samtalen» liker jeg dårlig, fordi dette gjør denne type samtale unødvendig ...
Ledelse

Stayerevne - her får du oppskriften til å ikke gi opp!

Noen har det, andre har det ikke, kan det læres? Mange setter seg mål og når dem, mens andre gir opp...

Lederblogg

Smi mens jernet er kaldt!

Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gj...
Les mer
Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...


Salg & Markedsføring

Slik blir du kundenes favoritt

Mestre ABC i tjenestemarkedsføring™. Vis at du forstår kundene, kan sakene dine og leverer gode kund...
Ledelse

Har du selvtillit i teamet ditt?

Å bygge selvtillit hos ansatte og i teamet ditt krever en dypere form for kommunikasjon der du dykke...