Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Ståle Einarsen

Eivind Senneset

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbeidsmiljøet, hvordan arbeidet er organisert og hvor god bedriften er på konflikthåndtering.

Mobbing i arbeidslivet innebærer at en medarbeider over en lengre tidsperiode blir stadig mer utsatt for fiendtlige sosiale handlinger fra kolleger eller overordnede og finner det vanskelig å forsvare seg på grunn av ubalanse mellom partene. Mobbing påvirker ikke bare helsen til dem som utsettes for det, men går også ut over bedriftens produktivitet. Kreativitet og jobbengasjement reduseres, fraværet øker og det blir mer turnover. Professor Ståle Einarsen ved Universitetet i Bergen forteller i et intervju med Ledernytt at det finnes to hovedoppfatninger om årsaken til mobbing på arbeidsplassen. Noen forklarer fenomenet ut i fra et enkeltindivids personlighetstrekk mens andre mener årsaken er å finne i et dårlig arbeidsmiljø.

- I folkelig sammenheng tolkes mobbing ofte ut i fra personlighetsfaktorer eller manglende «kjemi», men forskning viser at arbeidsmiljøfaktorer er viktigst. Nyere studier fra forskningsgruppen FALK ved Universitetet i Bergen har funnet at personlighetsfaktorer kan ha betydning, men bare når det er et dårlig arbeidsmiljø og at mobbing henger mer sammen med mange konflikter og høyt konfliktnivå i virksomheter hvor man ikke er god på å håndtere konflikter.

Et arbeidsmiljø preget av uklare roller og rollekonflikter gir grobunn for mobbing.

Ståle Einarsen 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Tren deg til en bedre leder

For å være en god leder kreves det at du er i mental balanse. Men i en stresset og inaktiv hverdag e...
Trene opp hjernen din til å stresse ned

Slik gir du sparken på en medmenneskelig måte

Helene Husvik fikk sparken som programleder i TV 2 Sporten, i det som var kanalens største nedbemann...
Nedbemanning og oppsigelse

SØT-samtalen

Eg har lenge meint at den tradisjonelle medarbeidersamtalen er død. Det er umogleg å vera ein høgt p...
Medarbeidersamtalen

+PLUSS Artikler, Ledelse

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling
Ny som leder

Onboarding av nye ledere – blindsone for HR?

Onboarding er et tema som er veldig i vinden for tiden, og HR har etter hvert forstått at skal de ly...
Onboarding av ledere

Lederjobb Se alle

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker
Diskutere ledelse

Tre geniale tips for å få slutt på uenighet – både på jobb og privat

Det er ingen hemmelighet at diskusjoner kan bli opphetede – både på arbeidsplassen, med venner og i ...
Hvordan diskutere
KUNDESERVICE

Legendarisk kundeservice et lederansvar!

Å levere eksemplarisk kundeservice har alltid vært sett på som en måte for virksomheter å få lojale ...
kundetilfredshet og lojalitet

 
+PLUSS Artikler, Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi
+PLUSS Artikler, Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.

Digital Ledelse

Tre barrierer som holder den neste bølgen av kvinnelige digitale ledere tilbake

Den nåværende virkeligheten for kvinnelige digitale ledere og teknologiske gründere er dyster. Til t...
Mangfold innen teknologiske bransjer
Jobb & Karriere

Gjør du denne feilen i sosiale medier?

Sosiale medier er kommet for å bli, og bruker du det riktig kan det ha mye å si for karrieren din. ...
Hvordan lykkes i sosiale medier


Lederblogg

På deg selv kjenner du ikke andre

Hvordan kan vi bli mer oppmerksomme på hvordan vi bruker egne reaksjoner og måter å være på når vi s...
Projisering brukes ofte som forsvarsmekanisme
Jobb & Ledelse

Hva betyr det at jobbsøkeren passer?

Når arbeidsgiver velger blant kandidatene, og kandidatene velger blant jobbtilbudene, velger de begg...
Ansettelser