Avstigmatiser og normaliser det å forlate virksomheten

Mange virksomheter ser på en ansatts avgang som et svik, noe som kan føre til at de som er igjen, også ser negativt på dem. Denne holdningen er ikke spesielt støttende eller innbydende for en person som ellers kunne tenke seg å komme tilbake en dag. Å se på avganger som en normal del av ansattes karriereprogresjoner er det første trinnet i å la døren stå åpen for at de kan komme tilbake.

Skap en god offboarding-opplevelse

Å sikre at ansatte slutter på en god måte, der de føler seg støttet, resulterer i at sannsynligheten er fem ganger større for at de vil være promotører av firmaet. Muligens vil disse promotørene også mest sannsynlig returnere selv. Bruk en «avgangspartner» som sørger for at prosessen går smidig, og som viser til ressursene firmaet tilbyr dem, som kan støtte individuelle karriereambisjoner.

Vær tydelig på at døren er åpen

Før en ansatts siste dag, så frøet om at døren er åpen, enten hvis ting ikke fungerer i den nye jobben eller etter at de har fått ytterligere erfaring andre steder. Vis støtte og vær ærlig. Si for eksempel: «Vi vil selvfølgelig ikke at du skal dra. Vi vil gjerne at du blir, men jeg forstår hvorfor du må dra. Vi er her for å støtte deg. Og hvis – og når – du ønsker å returnere, er det alltid en plass her for deg.

Hold kontakten

Bli enige om en «verge», en nåværende ansatt, som er ansvarlig for å holde kontakten og som kan bygge et langsiktig forhold til dem. Hvis noen har gjort en god jobb med å holde kontakten med dem, og det er noen de har personlig kontakt med som de føler investerer i dem, er det mer sannsynlig at dere lykkes med å få den ansatte til å ønske å komme tilbake.

Vær fleksibel

Vær åpen. Noen ganger kan det være at en avgående heltidsansatt ikke ønsker å komme tilbake i akkurat den stillingen. Vær derfor åpen for å finne ut av hvordan du kan være fleksibel for å få det til å fungere.

Les også: Rekrutteringsveileder del 1

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: hbr.org