Mange organisasjoner kartlegger hva de er gode på i sine strategiprosesser, men unngår i strategiprosessen å ekskludere ting de ikke skal drive med
Strategi handler om verdiskaping. De viktigste dimensjonene ved strategisk tenkning, retning, relasjoner til interessenter og ressursmobilisering, forteller oss hva som må til for å lykkes med strategiarbeid.
Det mener Tale Skjølsvik, som er en av dem som har arbeidet mye med strategi. Skjølsvik forklarer at strategisk tenkning og handling er viktig for at virksomheten skal ha en klar retning, for å vite hvilket mål man har og hva som skal til for å nå målet.
Det handler ikke bare om å skape bedre brukeropplevelser på kort sikt eller å kutte kostnader, men like mye om hvordan en organisasjon evner å utvikle ansatte, bidra til samfunnet ut over kunder og ansatte, utvikle samarbeidspartnere og sikre en positiv samfunnsutvikling.
Tale Sjølvik: Hun er professor i teknologiledelse og pro-dekan for forskning ved Fakultet for Teknologi, Kunst og Design ved OsloMet.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasin
- LederNytt digital magasin og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- Print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Ett år LederNytt + 350 videokurs
- 4 print + digitale utgaver.
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver.
- 350 videokurs med Videocation
Ett år - digitalt
- Digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Halvt år LederNytt + Videocation
- 2 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett 6 mnd
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
- 350 videokurs med Videocation