Når man skal sette opp en god strategi i virksomheten, handler det om å gjøre de riktige tingene på riktig måte, samt skape en felles retning for alle i virksomheten
En måte å jobbe med dette på er gjennom et systematisk metodeverk, som kalles for Timeglassmodellen.
Suksesskriteriet er å få ting til å skje. Hvis alt er hemmelig, så får man ikke folk med seg.
Yngvar Christophersen kan forteller at i en strategiprosess er det er stort fokus på gjennomføring. Men kommer man til målet man har staket ut, dukker det opp en ny topp. Her kan man lære av toppidrettsfolk som er opptatt av å bryte prestasjonen ned i konkrete arbeidsoppgaver. For eksempel opplever han at noen menn er litt dårlige på å gå på skitur med sin kvinne. De ligger 50 meter foran, så stopper de litt og venter på kvinnen, og med en gang hun kommer, så går de videre i full fart. Kvinnen får aldri stoppet opp. Og det samme gjelder for medarbeidere, man må stoppe opp og glede seg litt, slik at det ikke blir enda en runde når man knapt har kommet i mål.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
En måned
- LederNytt print magasin
- LederNytt digital magasin og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- 6 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Ett år LederNytt + 340 videokurs
- 6 print + digitale utgaver.
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver.
- 340 videokurs med Videocation
Ett år - digitalt
- 6 digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Halvt år LederNytt + Videocation
- 3 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett 6 mnd
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
- 340 videokurs med Videocation