
Skal du skape en strategi for vekst, må du tørre å drømme stort!
Det vil alltid være sånn at noen bedrifter vokser, mens andre ikke gjør det. Hva kan være årsaken til dette? Og hvordan kan du som leder sørge for en strategi som gjør at akkurat din bedrift vokser og utvikler seg?
På spørsmål om hva det er som gjør at noen bedrifter vokser, mens andre ikke gjør det, svarer Casper Claudi Rasmussen, dekan ved NMBU Handelshøyskole, at det er et spørsmål som mange har forsøkt å svare på, og som mange har svart feil på.
– Grunnen er selvsagt at det umiddelbart bare finnes kjedelige svar på spørsmålet. Hvis dette var enkelt, ville alle bedrifter gjøre det. Om det er en ting omkring vekst som er viktig å få med seg, er det at det ikke finnes noen gyllen oppskrift på å få til vekst i en bedrift. Dette er også noe som trekkes frem i forskningen på området (McKelvie and Wiklund, 2010). Med andre ord er det nok flere faktorer som skiller bedriftene som vokser, enn som samler dem.
Vekst er godt for mange ting, men i et internasjonalt perspektiv står vi overfor en verden hvor vi skal finne en måte å redusere forbruket for å ta bedre vare på planeten.