Skap en felles forståelse – unngå misforståelser og konflikter
For å få til en velfungerende arbeidsplass uten misforståelser og konflikter, er det avgjørende med en felles forståelse og regler for hvordan dere vil kommunisere. Men hvordan kan man bli bevisst sin egen kommunikasjon og samhandling med andre?
Irene Mårdalen, seksjonsleder kommunikasjon Norsk Fysioterapeutforbund, forteller at misforståelser ofte bunner i manglende kommunikasjon eller miskommunikasjon på arbeidsplassen. Hun peker på at miskommunikasjon skjer når de som skal samarbeide ikke har respekt eller forståelse for hverandres arbeidsoppgaver, kompetanse eller personlighet (adferdsprofil). Misforståelser har også lett for å oppstå hvis et team ikke har samme forståelse av utgangspunktet. Det å skape en felles forståelse er derfor essensielt for å komme riktig ut av hoppkanten.
En dominant person er en som blant annet er direkte, målrettet, ønsker å løse problemer, er rask og besluttsom, kraftfull, modig og eventyrlysten, men som også kan oppleves krevende av kolleger.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
MÅNEDSABONNEMENT - LEDERNYTT
Kr 199,- pr. mnd