Skap trygghet og tillit i krisetider
God kommunikasjon på en arbeidsplass vil alltid være viktig. Men når krisen rammer, er det avgjørende å vite hvordan man skal kommunisere og håndtere det som skjer. Det handler om å skape trygghet i en sårbar situasjon – men hvordan gjør man det?
Ifølge forsker og psykolog Synnøve Nesse krever kriser mer kommunikasjon rundt formålet med det man gjør, hyppigere og jevnligere kommunikasjon, og klarere instruksjoner om hvordan man skal opptre, forholde seg og reagere.
– Det å være tydelig om formålet er viktig fordi kriser ofte rammer en rekke interesser, og da er for eksempel formålet – å redde liv eller hindre smittespredning, viktig å understreke. Det er avgjørende å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør, og hvorfor vi gjør det i den prioriterte rekkefølgen. Folk trenger spesielt å få vite dette når de prioriteringer og tiltakene som gjøres har negative konsekvenser for andre interesser. Da må de selv overbevises av nytten av dette, eller i det minste av at andre er overbevist om nytten av dette.
– Hyppig og jevnlig kommunikasjon handler om å skape så mye trygghet som mulig når usikkerhet er tilstede, som den er så lenge det er en krisetilstand. I kriser kommer informasjon ujevnt, er uklar og endres over tid, i tillegg til at det ofte er mye feil tidlig. Det betyr at man må rette opp i feil når de dukker opp, informere jevnlig – også når det ikke har fremkommet ny informasjon – og informere i en viss rytme, for eksempel én gang om dagen, uavhengig av selve hendelsesforløpet.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
MÅNEDSABONNEMENT - LEDERNYTT
Kr 199,- pr. mnd