Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
paal_leveraas_foto_anne_lian

Slik kan du fornye ditt lederskap

Mange ledere jobber etter prinsipper fra 1950-tallet og har ikke tilpasset seg en verden i rask endring. Dagens arbeidsliv stiller helt andre krav til lederne.

I moderne virksomheter skjer verdiskapningen i et symbiotisk samspill mellom menneske og teknologi.

Ledelsesoppgaven er å finne de rette menneskene med den beste kompetansen til å ta seg av de rette oppgavene uten å være nødt til å betale dem en millionlønn gjennom hele året.

En av dem som er opptatt av å oppgradere lederskap og akselerere ledere er gründer og coach Paal Leveraas. Leveraas mener ledere ikke fornyer seg like raskt som verden omkring endrer seg og sier at dagens lederskap er lederskap 3.0.

- Lederskap 1.0 var den gangen man ledet en flokk med jegere ute på steppene. Den industrielle revolusjon førte til ledelse 2.0 der man ledet mennesker som fungerte som utbyttbare komponenter i fabrikker hvor maskiner stod for selve verdiskapningen. I den fjerde industrielle revolusjon kreves det en ny oppgradering av lederskap. Karl Marx ville applaudert når han ser at arbeiderne endelig har fått eierskap til produksjonsmidlene. I dagens kunnskapssamfunn skapes verdiene i folks hoder. Vi befinner oss i en virkelighet der det er mennesket selv som dyrkes og tas vare på.

520363728


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Fra medisinstudent til milliardær

Mange gründere har en drøm om å bli millionær. Det var ikke Hilde Midthjells drøm. Men lite visste m...
Les mer

Sykefravær og årsaker

Mange sykemeldinger kunne vært unngått dersom ledere var mer føre var. Men hvorfor er det mange som ...
Slik vet du om dine ansatte trives på jobb

Fjern kontrollsystemene

En fersk rapport utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser at norske ledere melder om en tøffere,...
Kontroll og rapportering stjeler mye tid og demotiverer

Ledelse

Slik blir du en god relasjonell leder

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god ...
Kunsten å mestre likeverdig og balansert samtale
Digital Ledelse

Ikke bli elefanten i rommet

I dag digitaliseres det over en lav sko, men er du klar over at ledelsen og kulturen i bedriften din...
De største bremseklossene for digitalisering

Psykologisk trygghet er avgjørende for din bedrift

Psykologisk trygghet er en fundamental kompetanse for fremtidens virksomheter. Når så mye handler om...
Hvordan lykkes i den moderne kunnskapsøkonomien?

Tren deg til en bedre leder

For å være en god leder kreves det at du er i mental balanse. Men i en stresset og inaktiv hverdag e...
Trene opp hjernen din til å stresse ned

Slik gir du sparken på en medmenneskelig måte

Helene Husvik fikk sparken som programleder i TV 2 Sporten, i det som var kanalens største nedbemann...
Nedbemanning og oppsigelse

 
Ledelse

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling
Ledelse

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Ledelse

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen
Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi

Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.
Kommunikasjon

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger