Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Pluss bilde - print + digital + nett

ETT ÅRS ABONNEMENT - ALT INKLUDERT

Ett års abonnementet med 5 print + digitale utgaver av magasinet LederNytt, og tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 949,-

Pluss bilde - digital   pluss

DIGITALT ABONNEMENT - ETT ÅR

Ett års abonnementet med 5 digitale utgaver av magasinet LederNytt, og tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 899,-

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Slik tar du knekken på hersketeknikkene

De aller fleste av oss har vært utsatt for herskteknikker, enten bevisst eller ubevisst. Men på noen...
Slik avdekker og snur du bruken av hersketeknikker

4 tips til å trene opp empati og emosjonell intelligens

Det er mye fokus på mellommenneskelige relasjoner, empati og emosjonell intelligens som nøkler til h...
lederkommunikasjon

Må vi snakke om arbeidsmiljø?

Tema rundt begrepet «abeidsmiljø» er ofte å finne i overskrfter i media. «Arbeidsmiljø er det glemte...
Hva kjennetegnes godt arbeidsmiljø

Jobb & Ledelse

Problemer i privatøkonomien? Slik påvirker det jobben

I Norge er privatøkonomi veldig privat, det vil si at vi helst ikke snakker høyt om det. Men problem...
Fem steg til en ryddig økonomi
Kommunikasjon

Slik unngår man misforståelser

Dårlig kommunikasjon er roten til mye vondt. Mange misforståelser kunne vært unngått hvis vi var mer...
Hvordan skaper vi god kommunikasjon?

Lederjobb Se alle

Hvor solid er digitaliseringsprosessen i din bedrift?

Digitalisering er på alles lepper og vi kappes om å prøve å ligge i forkant og være innovative. Men ...
Digitaliseringsprosessen
stress på jobben

Studie: Eneste metoden som funker mot utmattelse

Det finnes bare en måte å forebygge psykisk uhelse på når det kommer til utmattelsessymptomer. Og de...
Ledelse tillitt

Er du en moderne leder?

Det er nye tider og det som førte frem i lederskapet frem til i dag er ikke nødvendigvis det samme s...
Mestring og læringskulturer basert på tillit

 
+PLUSS Artikler, Digital Ledelse

Hvem vinner det store slaget om kundene?

Ordet «kundeopplevelse» er på alles lepper i dag, men hva innebærer det egentlig? Hva må bedriftene ...
Den optimale kundeopplevelsen
Jobb & Ledelse

Hvordan unngå å være dum, ifølge en dumhetsforsker

David Dunning er berømt for å studere dumhet, men hans arbeid viser også måter vi alle kan bli smart...
Slik blir du smartere

Kommunikasjon

Kunsten å håndtere kritikk

Et stadig tilbakevendende tema i ulike oppslag er at vi er for dårlige til å gi hverandre kritikk. J...
Håndtering av kritikk
Entreprenørskap

Den vanskelige veien fra idé til produkt

I dagens innovative Norge er det mange som mener de har en god idé. Veien derfra til et produkt elle...
Veien fra idé til produkt


+PLUSS Artikler, Ledelse

Mot og passion for å lykkes med snuoperasjoner

Bik Bok, Din Sko, Steen og Strøm og Gresvig – disse selskapene har alle fått hjelp av en leder som e...
Snuoperasjoner på alle nivåer
+PLUSS Artikler, Ledelse

Arbeidsglede og medarbeiderskapets tre hyller

Medarbeiderskap er et ledelsesperspektiv som handler om at hver og en av oss gjør så godt vi kan og ...
Arbeidsglede