Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Hva går digitalisering egentlig ut på?

Alle snakker om det, alle tror at alle andre gjør det og alle sier at de gjør det selv – men ingen v...
Les mer

Strategien som tar deg helt til mål

Strategi – det litt ensomme dokumentet som ble unnfanget på bedriftens strategisamling, for så å bli...
Strategi og målsetting

Forstå drivkreftene i en digital transformasjon

LederNytt har snakket med Arne Krokan om hvordan digitaliseringen vil endre ledelse slik vi kjenner ...
Å forstå verden er en stor utfordring for ledere s

Ledelse

ledelsestrender for fremtiden

Her får du 6 ledelsestrender for fremtiden
Ledelsestrender
Jobb & Ledelse

Verdien av en unik organisasjonskultur

Har du noe unikt og kanskje til og med sjokkerende originalt som kjennetegner akkurat din bedrift? H...
viktig å befeste en unik organisasjonskultur

Lederjobb Se alle
Ann_Ahlqvist_3

Seks tiltak for økt tillit på jobben

Tillit er nødvendig for å bygge gode relasjoner på jobben. Hva kan vi gjøre for å bygge økt tillit i...
Tillit på jobben
Frode Dale

Atferdsendring

En leder sa til meg: ”Jeg må begynne å jobbe med å bli en bedre lytter”. Jeg sa til ham ” Det tror j...
Les mer
Bjørn D - HVO_1

10 nyttårsønsker fra et hovedverneombud i politiet.

La det ikke være noen tvil om at vi i politiet er et stolt folkeslag. Ja, faktisk så kjenner vi på d...
Skap verdens beste arbeidsplass

 
+PLUSS Artikler, Ledelse

Strategi som verdiskaping og forretningsmodell

Strategi handler om verdiskaping. De viktigste dimensjonene ved strategisk tenkning, retning, relasj...
Strategiprosessen
+PLUSS Artikler, Ledelse

Bruk motstand som kunnskapskilde i endringsprosesser

For mange kan endring sammenlignes med risikosport, og som en følge av det, dukker det ofte opp mots...
Hvordan lykkes med endringsprosesser?

Jobb & Karriere

Når frykt og angst på jobben tar overhånd

De fleste kjenner på følelser som nervøsitet og til og med redsel i ulike jobbsituasjoner. Men hva g...
Frykt og angst på jobben
Helse & Ledelse

5 kriterier for å ha det psykisk bra på jobb

Det er når forholdene er ustabile at den psykiske helsen forverres. For å ha det psykisk bra på jobb...
trivsel på jobb


Ledelse

Oppnå gode resultater med etikk i margen

– Vi må praktisere etikk og ta det opp på ledermøter, selskaper som har etikk i margen har gode foru...
Lederegenskaper
Jobb & Ledelse

Ikke hørt om Generasjon Z?

Da bør du våkne opp nå – bedriften din avhenger av det! LederNytt har tatt pulsen på hva som kjen...
Hvorfor forlater Gen Z bedriften din?