Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Utenfor boksen i høyt tempo

Hva er det som gjør at enkelte gründere går på trynet og gir seg, mens andre lykkes så det ljomer et...
Det er feilene vi lærer av

Fra medisinstudent til milliardær

Mange gründere har en drøm om å bli millionær. Det var ikke Hilde Midthjells drøm. Men lite visste m...
Les mer

En overbelastet hjerne har lite å gi

Stress og overveldende situasjoner har stor innvirkning på hvordan man har det i dagliglivet. Dette ...
høysensitiv-hjerne, arbeidslivet og stress

Lederblogg

Frykt, læring og endringsorientering

Ledere som vil bygge endringsorienterte kulturer, må først rette søkelyset mot angstreduksjon og lær...
Endringsledelse og kultur
Salg & Markedsføring

Fra middelmådig til enestående kundeservice

Alle bedrifter forholder seg til kunder. Men det er stor forskjell på hvordan de tar vare på dem. Ku...
Kundeservice

Lederjobb Se alle

Sykefravær og årsaker

Mange sykemeldinger kunne vært unngått dersom ledere var mer føre var. Men hvorfor er det mange som ...
Slik vet du om dine ansatte trives på jobb
glenn rolfsen

Liv og kvalitet i arbeidet

Det danske helsedirektoratet har forsket på arbeidslivskvalitet – et ord vi ennå ikke har tatt særli...
Arbeidskvalitet
Sykefravær

Størst mulig arbeidsglede – minst mulig sykefravær!

At motiverte ansatte er viktige for bedriften, er en kjent sak. Men visste du at arbeidsgleden har d...
Arbeidsglede

 
Ny som leder

Mentoring av nye ledere

Nye ledere uansett nivå både ønsker, trenger og ikke minst etterspør en mentor eller sparringspartne...
Mentoring
Helse & Ledelse

Håndter presset bedre

Stress og jobb

Hvorfor ikke bestemme seg for å jobbe med å redusere stress og uro nå i høst? De fleste av oss vi...
Slik reduserer du stress på en enkel måte

+PLUSS Artikler, Ledelse

Fjern kontrollsystemene

En fersk rapport utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser at norske ledere melder om en tøffere,...
Kontroll og rapportering stjeler mye tid og demotiverer
Jobb & Ledelse

Employer Branding: La HR og marked dele på jobben

Bedre samarbeid mellom personal- og markedsavdelingene kan være avgjørende for et vellykket Employer...
Employer Branding


Ledelse

Henger bedriften din igjen i det 18. århundre?

Streber vi etter moderne ledelse, men organiserer bedriften som om det skulle være 18. århundre? Her...
Fremtidens ledelse
Ledelse

Følger din bedrift med på hva som skjer i Asia?

Hvem har du hørt mest om – Facebook eller WeChat? Mark Zuckerberg eller Ma Huateng? Dagens virkeligh...
Innovasjon og bedriftsutvikling