Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Rekruttering HR

Vil du være en attraktiv arbeidsgiver?

Mange organisasjoner er avhengig av dyktige kunnskapsmedarbeidere. Tidligere var det maskinene som v...
Slik blir du profesjonell og attraktiv arbeidsgiver

Bli mindre ydmyk

Mange mennesker ønsker at de fleste andre rundt dem burde bli mer ydmyke. Jeg er fullstendig uenig, ...
De fleste bør bli mye mindre ydmyke

Bør ledere være personlige på Facebook?

En ny undersøkelse tyder på at ledere bør dele jobbrelatert fremfor personlig informasjon med sine m...
Facebook

+PLUSS Artikler, Ledelse

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd
Ny som leder

En ny leders 9 dødssynder

Et lederskifte er veien inn i og i mellom lederstillinger. På samme måte som det ikke finnes noen fa...
Ny som leder

Lederjobb Se alle

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter
Netthandel

Retail innovasjon – Inspirasjon fra fem selskaper

I de senere år har vi vært vitne til en stor forandring innen detaljhandel. Fysiske butikker sliter ...
Retail innovasjon
Hilde Brevig

Lag en bedre game plan for høsten!

Sommeren er for de fleste en tid for å lade batterier og nyte litt mer enn vi kanskje rekker ellers ...
Lag en plan for høsten

 
+PLUSS Artikler, Ledelse

Slik leder du faglig tunge miljøer

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer...
Ledelse av faglig tunge miljøer
Ledelse

Ingen risiko, ingen belønning: 3 topp TED Talks om hvordan du kan ta flere risikoer

Disse TED talk'ene viser deg hvordan du kan bli en effektiv risikotaker. Hvis du ønsker å utvikle...
Risiko

Jobb & Karriere

Halvparten av norske millennials forventer å bytte arbeidsgiver innen to år

I Deloittes splitter nye Millennial Survey oppgir mer enn halvparten av norske millennials (født mel...
Millennials og karriere
+PLUSS Artikler, Ledelse

Selvledelse gir arbeidsglede

Selvledelse har gunstige effekter både på ledere, enkeltmedarbeidere og hele organisasjoner, blant a...
Hvordan skape arbeidsglede?


Ledelse

Mange ledere overvurderer seg selv

Ledere som ikke overvurderer seg selv, skaper de beste resultatene gjennom sine medarbeidere. Såk...
Les mer
+PLUSS Artikler, Ledelse

Slik kan man endre uvaner

Uvaner og inngrodde atferdsmønstre kan endres, men det krever mer enn et alvorsord eller en lengre m...
Inngrodde atferdsmønstre