Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
BA Fotografene fame Schroder

BA Fotografene fame Schroder

Strategi som verdiskaping og forretningsmodell

Strategi handler om verdiskaping. De viktigste dimensjonene ved strategisk tenkning, retning, relasjoner til interessenter og ressursmobilisering, forteller oss hva som må til for å lykkes med strategiarbeid.

Det mener Tale Skjølsvik, som er en av dem som har arbeidet mye med strategi. Hun er professor i teknologiledelse og pro-dekan for forskning ved Fakultet for Teknologi, Kunst og Design ved OsloMet. Skjølsvik forklarer i et intervju med Ledernytt at strategisk tenkning og handling er viktig for at virksomheten skal ha en klar retning, for å vite hvilket mål man har og hva som skal til for å nå målet.

–Strategi handler om fokus og retning på lengre sikt. Moderne bedrifter tenker likevel i liten grad på strategi som en tre- eller femårig plan. Hos fremover lente strategiske organisasjoner handler det om langsiktige visjoner som realiseres gjennom et relativt lite utvalg av prosjekter og investeringer som beveger organisasjonen nærmere visjonen.

–Det å ha en klar misjon og visjon er viktig for å rette innsats og for å motivere ansatte som i stadig større grad ønsker å bidra til organisasjoner som har et ønske om å bidra til samfunnsutviklingen, utover det å tjene penger til sine aksjonærer.

–En misjon beskriver kort hva slags virksomhet det er, hvilke produkter eller tjenester den leverer. Den forteller hvordan man i kjernen skal levere på visjonen. En visjon er et langsiktig, inspirerende mål virksomheten aldri helt når.

Mange organisasjoner kartlegger hva de er gode på i sine strategiprosesser, men unngår i strategiprosessen å ekskludere ting de ikke skal drive med.

Får man til rett motivasjon og interesse ønsker de samme ressursene å yte – ikke fordi de mottar lønn, men fordi de tror på det de er med og bidrar til.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Ledelse

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...
Ledelse

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

 
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...
Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...