Snakk ut

Å kommunisere betyr mer enn bare å snakke eller sende meldinger. Slik kan du forbedre forbindelsen din med mennesker:

  • Vær ærlig. Hvis du har skjulte agendaer, formidler beskjeder gjennom andre, pakker inn dårlige nyheter eller lufter klager på sosiale medier, vil du garantert ødelegge forholdet i gruppen.
  • Vær rask. Hvis noe plager deg, ta tak i problemet innen 24 timer, slik at en kortsiktig frustrasjon ikke forvandles til en langsiktig konflikt.
  • Vær inkluderende. Vær diskret når det trengs, men del ellers så mye arbeidsrelatert informasjon med teamet ditt som mulig. Åpen kommunikasjon øker tillit, tillit øker eierskap, og eierskap øker engasjement.

Vær fleksibel og lær mer

For å bli en god lagspiller er du nødt til å bli mer fleksibel i tankegangen din. Derfor bør du:

  • Fortsette å lære. Ha et notatkort i lommen og noter ned ny informasjon så fort det dukker opp noe. La det bli en vane å se etter nytt materiale og ferdigheter du kan tilegne deg.
  • Tenk utover rollen din. Hvor mange ganger har du hørt en kollega klage: «Det er ikke jobben min»? Lær i stedet litt om alles roller. Du vet aldri når det dukker opp en mulighet til å redde dagen.
  • Tenk kreativt. Se etter ukonvensjonelle løsninger når du møter en utfordring. De som ikke reagerer med frykt, er de virkelig kreative menneskene.

Vis engasjement

Ditt engasjement kan smitte videre til medarbeiderne og få dem like engasjerte som deg. Når du er omgitt av mennesker som deler et lidenskapelig engasjement rundt et felles formål, er alt mulig. Du kan øke entusiasmen ved å:

  • Vise en følelse av at det haster. Gi deg selv tidsfrister for å fullføre trinnene i et prosjekt, spesielt de kjedelige oppgavene du utsetter.
  • Ta på deg mer. Når noen ber deg om å gjøre noe, gjør det og gå deretter utover oppdraget.
  • Streb etter å gjennomføre oppgaven så godt som overhodet mulig. Ingenting gir mer entusiasme enn følelsen av suksessen som følger etter en godt utført jobb. La den opplevelsen bære deg inn i neste prosjekt.

Les også: 10 ledergrep som gir teamet ditt godfølelse - ledernytt.no

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Success.com