
Få medarbeiderne til å se det du selv ser – og forstå det du forstår
Hvor bevisst er du egentlig på kulturen i bedriften din? Er dere enige om hvordan ting skal gjøres, eller trumfer du gjennom og bestemmer alt? Tar du hensyn til at folk er forskjellige, eller behandler du alle på samme vis? Hvordan du tar vare på medarbeiderne dine, avgjør om kulturen blir dårlig eller høytpresterende.
Jonas Helmikstøl, CEO og medgründer av elbillader-selskapet Easee, har tidligere jobbet i en del bedrifter hvor han ofte opplevde at det ikke alltid var enighet om hvordan ting skulle bli gjort eller hva man egentlig skulle ha fokus på. Basert på disse erfaringene har det vært viktig å definere kulturen i Easee; hvordan vi vil være, og hvordan vi ikke vil være, hva vi står for, og hva vi ikke vil stå for. Vi er nødt til å ha noe konkret å jobbe med og jobbe mot, forteller Helmikstøl.
– I selskapet vårt ser vi på kulturen som en hage du må stelle. Du må plukke ugress og vanne bedet, og du må bruke en del tid og energi for at hagen skal se bra ut. Men i veldig mange bedrifter er det mer som asfalt. Man skal bare legge asfalten og ting er veldig svart-hvitt. De har mer fokus på penger og tall i stedet for menneskene, hvordan de skal behandles og hvordan man kan få det meste ut av hver enkelt.
Jeg har måttet innse at ikke alle ser akkurat det jeg ser, og jeg har også forstått viktigheten av å lytte, spørre om tilbakemeldinger.