Men selv om den negative tilbakemeldingen gjør vondt, skulle partneren din ha unngått å gi den? Og burde du unngå å gjøre det samme?
Ikke i det hele tatt – så lenge du tenker deg om før du gjør det.
Forskning fra University of Michigan viser at den rette mengden av konstruktiv kritikk faktisk er en av de største faktorene for å forutse et høytytende team. Og forskning fra John Gottman, Ph.D., en av de beste relasjonsforskerne, fant også at det er en «sweet spot» for hvor mye kritikk hjelper til med å holde forhold i live.
Begge forsknings-teamene kom til samme konklusjon: For å kunne holde på et forhold, eller få et jobb-team til å prestere godt, er det nødvendig med fem eller seks positive interaksjoner for hver eneste kritikk eller negativ interaksjon.
Kritikk, når det blir gitt på en hensynsfull måte, hjelper team med å prestere bedre og hjelper folk med å forbedre oppførselen sin. Det gir også en vekker til folk og får dem til å innse at de ikke kan være for selvgode. Hvis noen på teamet ditt gjør en dårlig jobb, fortjener de å få vite det, så de kan forbedre arbeidet sitt. Og hvis partneren din oppfører seg på en måte som frustrerer deg, burde han eller hun få vite hvorfor.
Les også temaserien: Teamledelse fra A-Å
Med denne forskningen i tankene; her er noen tips for hvordan du best mulig kan komme med kritikk.
Kilde: Success.com