Lær deg å stole på intuisjonen din – med syv enkle trinn
Instinkter eller intuisjon – den følelsen du har i magen som presser deg mot eller bort fra noe. Kje...
Les mer
Slik kan du koble av autopiloten – og få gjort mer
Gjennom fokustrening og selvinnsikt kan du koble av autopiloten og slutte å gjøre flere ting på en g...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Teambygging er ikke alltid teambygging
Teambygging er ikke alltid teambygging
Det finnes en lang rekke kommersielle arrangører på markedet som tilbyr teambygging. Mange hevder at...
les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Tid er penger - skape en rågod møtekultur!
Tid er penger - skape en rågod møtekultur!
Mange ledere og ansatte føler at de bruker altfor mye tid på møter. Og vi har alle vært med på møter...
Les mer....
Business Content
Se alle
Hjelper norske bedrifter med å ta i bruk AI på riktig måte
Vi hjelper virksomhetene til å se hva AI kan gjøre for dem og å ta det i bruk på riktig måte, fortel...
Les merKunnskap til å lede
Dagens samfunn har nye behov for omstilling og innovasjon. Ny teknologi og nye måter å jobbe på gir ...
Les merMaster i digitalisering gir den nødvendige innsikten
Kjell Gunnar Apalvik har lenge jobbet i skjæringspunktet mellom teknologi og business. Han ser at ...
Les merHjertevennlig ledelse gir mer motiverte medarbeidere
Hjertevennlig ledelse handler om å åpne oss mer opp for en lederpraksis med genuin nysgjerrighet, em...
Les merTema: Bli en fremragende leder
Hva er forskjellen på å følge en leder og være lojal?
Lojale medarbeidere kan være en ressurs for selskapet, og deres tilfredshet påvirker effektiviteten ...
Jobb, karriere & Ledelse
Seks forretningstriggere som kan ødelegge – eller forbedre – virksomheten din
Seks forretningstriggere som kan ødelegge – eller forbedre – virksomheten din
Perioden fra du kommer opp med et gjennombruddskonsept til noen andre kommer opp med et bedre, dreie...
Les mer....
6 tips for å effektivisere ansettelsesprosessen
Sliter du med å finne de rette kandidatene til teamet ditt? For å finne og ansette de aller beste ka...
Les mer....
Strategier som kan bidra til å bygge kultur for psykisk trygghet
Å skape en kultur for psykologisk trygghet på arbeidsplassen er viktig for å fremme åpenhet, tillit ...
SISTE PLUSSARTIKLER
-
1
Hva er forskjellen på å følge en leder og være lojal?
-
2
Innfasing av nyansatte - å komme inn på samme spor
-
3
Når man skal sette opp en god strategi i virksomheten, handler det om å gjøre de riktige tingene på riktig måte, samt skape en felles retning for alle i virksomheten
-
4
Teambygging er ikke alltid teambygging
-
5
Tid er penger - skape en rågod møtekultur!
-
6
Hvordan påvirker kunstig intelligens deg som leder?
-
7
Teammåling i AI-æraen
- Se alle
Å ta en velinformert beslutning kan hjelpe deg med å bli mer produktiv på arbeidsplassen
Velinformert beslutning kan spare tid og gjør at du utnytter ressursene dine bedre. Her er 15 måter ...
Hvordan kan negative følelser bidra til innovasjon?
Entusiasme, glede og «passion» beskrives ofte som viktige ingredienser i innovasjonsprosesser. Når v...
Tema: Teamledelse
Teammåling i AI-æraen
Når man skal vurdere og analysere ytelsen til et team, kan man bruke teammålinger. Med målrettede te...
Les merLess is more – slik blir du mer effektiv ved å gjøre mindre
Du kjenner sikkert følelsen – av at to do-listen er full av arbeidsoppgaver som burde vært gjort i g...
Slik kan du bli mer effektive på jobb
6 hemmeligheter som gjør travle mennesker mer effektive
Som leder er det ikke så uvanlig å ha mange baller i luften på en gang. Den store utfordringen med å...
Les mer....
Utvikle dine kreative tenkeferdigheter med 5 trinn
Mange arbeidsgivere verdsetter kreativitet. Å lære å bruke kreativ tenkning på jobb kan hjelpe deg m...
Jobb, karriere & Ledelse, Lederblogg
Ferskinger i arbeidslivet
Sommerjobb sesongen er rett rundt hjørnet og mange har en ungdom i huset som skal prøve seg i sin al...
Jobb, karriere & Ledelse
Arbeidsgivere bør ta mer økonomisk ansvar
Den siste tiden kunne en undersøkelse fra SSB fortelle oss at folk med forbrukslån og kredittkortgje...
Jobb, karriere & Ledelse
Seks trinn for å løse konflikter på arbeidsplassen
I kampens hete oppstår det ofte kaos. Da hjelper det å ha en plan du kan følge. Det finnes ingen løs...
Jobb, karriere & Ledelse
Kreativitet og innovasjon – to av de mest forlokkende, forføreriske og omfavnede moteordene siden årtusenskiftet
Måten vi tenker om kreativitet og innovasjon på, styrer faktisk også hva vi gjør når vi ønsker å vir...
Jobb, karriere & Ledelse
7 trinn til økt selvledelse for teamet ditt
Det har aldri vært så høye krav til selvledelse som nå med så mange på hjemmekontor. Her er syv trin...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Anerkjennende ledelse
Mange slutter i jobbene sine på grunn av dårlig ledelse eller arbeidsmiljø, og det er ikke alltid li...
Løsningsfokusert ledelse
Jobb, karriere & Ledelse
Fem strategier når du vil forhandle frem en hybrid arbeidsplan
Når du henvender deg til lederen din for å be om en hybrid arbeidsplan, kan du møte motstand. Det er...
Tema: Rekrutteringsveileder
Innfasing av nyansatte - å komme inn på samme spor
Så er du der! Du har gjort en profesjonell innsats i så vel rekruttering som utvelgelse, og finaleka...
Jobb, karriere & Ledelse
En del bedrifter har liten respekt for grenser og kjører hardt for å nå målene sine
I dag er det mange ansatte som har problemer med krysspress mellom jobb og fritid, der jobben ofte s...
Organisasjonskultur
Jobb, karriere & Ledelse
Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag
Du har helt sikkert utsatt oppgaver både én og flere ganger. De fleste av oss gjør det. Men hvorfor ...
Bli med å bygge fremtidens regionsmuseum
Jobb, karriere & Ledelse
Hvordan unngå å være dum, ifølge en dumhetsforsker
David Dunning er berømt for å studere dumhet, men hans arbeid viser også måter vi alle kan bli smart...
Slik blir du smartere
Jobb, karriere & Ledelse
Tren hjernen din til å være mer kreativ
Kreativitet er noe som må trenes opp og finpusses. Jo mer vi lærer om hvordan hjernen fungerer, dest...
Jobb, karriere & Ledelse
Hva er det som gjør vaner så kraftfullt?
Vaner er ikke en bevisst adferd det er noe vi bare gjør. Det starter gjerne med en preferanse, trigg...
Vaner
Jobb, karriere & Ledelse
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
Av og til kan det være vanskelig å få jobben og hverdagen til å henge sammen, og mange havner i en s...
kontroll over tide og prioriteringer
Hvordan usikkerhet gir næring til innovasjon
Det kan hende at teknikken du tar i bruk for innovasjon, er den riktige teknikken. Men det hjelper i...
Les mer
Blir emosjonelle krav det nye tema innen ledelse?
Psykologisk trygghet har vært et hett tema innenfor ledelsesfaget de siste årene. Det er på ingen må...
Les mer
Kunnskap i små porsjoner passer til den digitale hjernen
Det sies at den digitale livsstilen har gjort vår uoppmerksomhet kortere enn hos en gullfisk. Selv o...
Fordelene med mikrolæring er mange
En glad medarbeider er en god medarbeider
Å opprettholde en arbeidsplass med fornøyde ansatte er ikke alltid like enkelt. Mange tror det holde...
Les mer....
Slik holder du et møte – uten å prate det i hjel
Som leder er du sikkert den som oftest kaller inn til møter. Det er du som holder i møteagendaen og ...
Få mest mulig ut av døgnets 24 timer
De fleste gründere har knapt nok tid til å gjøre den jobben de allerede har, men man kan ikke nå nye...
Les mer
Står du fast i en problemstilling og kjenner behov for å sortere tanker og ideer?
Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Slik lykkes du med effektive møter
Slik lykkes du med effektive møter
De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Les mer....
Livskvalitet og balanse kommer med bevisst regi i eget liv
Mange ledere sier at de har vanskelig for å si nei og velge ting bort. Det virker til å være en krev...
Les mer....
Fremtidsvisualisering for en sterkere optimismemuskel
Du har kanskje opplevd at noen alltid klarer å holde seg optimistiske, uansett hva som skjer? I utga...
Les mer
Stay-samtalen er mer effektiv enn sluttsamtalen
Når en ansatt sier opp, er det mange som gjennomfører sluttsamtaler. Men med jevnlige stay-samtaler ...
Hvordan tiltrekke seg og beholde de beste talentene
Det moderne arbeidslivet utvikler seg lynraskt. I et stadig skiftende arbeidsmarked er det viktig fo...
PP SMARTØ – et verktøy for bedre måloppnåelse
Ledelse er ikke et venstrehåndsarbeid du kan gjøre i tillegg til andre arbeidsoppgaver, det er et eg...
Les mer....
Tre måter virksomheter kan tilpasse seg utfordrende tider
Verdensøkonomien er i en "smeltedigel-tid" – og virksomheter må tilpasse seg flere endringer som kom...
Les mer....
Hva er feilansettelser?
Mange arbeidsgivere opplever dessverre at nyansatte ikke lever opp til forventningene og presterer f...
Ansettelser er som et veddemål med djevelen
Mer søvn kan gi deg en bedre karriere
Mangel på søvn kan ha mange konsekvenser. Men det er ikke bare helsen som påvirkes av for lite søvn,...
Les mer....
På tide å gjøre drømmer om til virkelighet
Som mennesker har vi fått den unike gaven at vi kan drømme om et bedre liv og samtidig være i stand ...
Les mer....
Problemer i privatøkonomien? Slik påvirker det jobben
I Norge er privatøkonomi veldig privat, det vil si at vi helst ikke snakker høyt om det. Men problem...
Les mer....
5 trinn for en bedre balanse mellom arbeid og privatliv
Alle vet at lange arbeidsdager kan være skadelig både for medarbeidere og ledere. Likevel sliter man...
Les mer....
7 tegn på at den ansatte er klar for en større stilling
Vurderer du å gi en av dine medarbeidere et større ansvar, som leder for et team innad bedriften? De...
Les mer....
Én av fem nordmenn driver med «quiet quitting»
Ny undersøkelse viser en splittet arbeidsstyrke i Norge. Syv av ti nordmenn svarer at de er tilfreds...
8 typer kriser på arbeidsplassen
Det finnes mange ulike typer kriser som kan ramme en organisasjon. Å forstå kriser og hvordan du løs...
Jobb, karriere & Ledelse
Hvorfor slutter ansatte i jobben?
Hvorfor slutter ansatte i jobben?
Opplever du et stort gjennomtrekk av ansatte? Skal du klare å snu trenden, må du vite hvor steinen g...