Hva er det som gjør vaner så kraftfullt?
Vaner er ikke en bevisst adferd det er noe vi bare gjør. Det starter gjerne med en preferanse, trigg...
Vaner
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
Av og til kan det være vanskelig å få jobben og hverdagen til å henge sammen, og mange havner i en s...
kontroll over tide og prioriteringer
Jobb, karriere & Ledelse
Hvordan usikkerhet gir næring til innovasjon
Hvordan usikkerhet gir næring til innovasjon
Det kan hende at teknikken du tar i bruk for innovasjon, er den riktige teknikken. Men det hjelper i...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Blir emosjonelle krav det nye tema innen ledelse?
Blir emosjonelle krav det nye tema innen ledelse?
Psykologisk trygghet har vært et hett tema innenfor ledelsesfaget de siste årene. Det er på ingen må...
Les mer
Business Content
Se alle
Hjertevennlig ledelse gir mer motiverte medarbeidere
Hjertevennlig ledelse handler om å åpne oss mer opp for en lederpraksis med genuin nysgjerrighet, em...
Les merUnikt tilbud til ledere som vil virke og vare
De har flere tiårs erfaring fra arbeid med små og store organisasjoner, men har savnet et tilbud som...
Les mer4 HR-trender du bør følge med på i 2024
Lurer du på hvordan HR-trendene vil utvikle seg i 2024? Her får du 4 tips fra HR-ansvarlig i SD Worx...
Les merTema: Bli en fremragende leder
Slik avdekker du løgner og forsøk på å lure deg
Forskning viser at vi blir løyet til flere ganger daglig. Stort sett er det uskyldige løgner, såkalt...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Kunnskap i små porsjoner passer til den digitale hjernen
Kunnskap i små porsjoner passer til den digitale hjernen
Det sies at den digitale livsstilen har gjort vår uoppmerksomhet kortere enn hos en gullfisk. Selv o...
Fordelene med mikrolæring er mange
En glad medarbeider er en god medarbeider
Å opprettholde en arbeidsplass med fornøyde ansatte er ikke alltid like enkelt. Mange tror det holde...
Les mer....
Slik holder du et møte – uten å prate det i hjel
Som leder er du sikkert den som oftest kaller inn til møter. Det er du som holder i møteagendaen og ...
SISTE PLUSSARTIKLER
-
1
Kunnskapsdeling i praksis kan synliggjøre ansattes kompetanse
-
2
Slik tar du som leder ansvar for sykefraværet
-
3
Hva er det som gjør vaner så kraftfullt?
-
4
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
-
5
Oppnå konkurransefortrinn ved å bruke hverandres kunnskap
-
6
Digitalisering har ført til nye arbeidsformer – men hva må til for å lykkes?
-
7
Ekstraordinære ledere bygger motstandskraft
- Se alle
Få mest mulig ut av døgnets 24 timer
De fleste gründere har knapt nok tid til å gjøre den jobben de allerede har, men man kan ikke nå nye...
Les mer
Står du fast i en problemstilling og kjenner behov for å sortere tanker og ideer?
Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...
Les mer....
Tema: Teamledelse
Kunnskapsdeling i praksis kan synliggjøre ansattes kompetanse
Kunnskapsdeling kan bidra til læring og utvikling av nye ideer. Hvis vi deler kunnskapen vår med and...
Slik lykkes du med effektive møter
De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Les mer....
Livskvalitet og balanse kommer med bevisst regi i eget liv
Mange ledere sier at de har vanskelig for å si nei og velge ting bort. Det virker til å være en krev...
Les mer....
Fremtidsvisualisering for en sterkere optimismemuskel
Du har kanskje opplevd at noen alltid klarer å holde seg optimistiske, uansett hva som skjer? I utga...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Stay-samtalen er mer effektiv enn sluttsamtalen
Når en ansatt sier opp, er det mange som gjennomfører sluttsamtaler. Men med jevnlige stay-samtaler ...
Jobb, karriere & Ledelse
Hvordan tiltrekke seg og beholde de beste talentene
Det moderne arbeidslivet utvikler seg lynraskt. I et stadig skiftende arbeidsmarked er det viktig fo...
Jobb, karriere & Ledelse
PP SMARTØ – et verktøy for bedre måloppnåelse
Ledelse er ikke et venstrehåndsarbeid du kan gjøre i tillegg til andre arbeidsoppgaver, det er et eg...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Tre måter virksomheter kan tilpasse seg utfordrende tider
Verdensøkonomien er i en "smeltedigel-tid" – og virksomheter må tilpasse seg flere endringer som kom...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Hva er feilansettelser?
Mange arbeidsgivere opplever dessverre at nyansatte ikke lever opp til forventningene og presterer f...
Ansettelser er som et veddemål med djevelen
Jobb, karriere & Ledelse
Mer søvn kan gi deg en bedre karriere
Mangel på søvn kan ha mange konsekvenser. Men det er ikke bare helsen som påvirkes av for lite søvn,...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
På tide å gjøre drømmer om til virkelighet
Som mennesker har vi fått den unike gaven at vi kan drømme om et bedre liv og samtidig være i stand ...
Les mer....
Tema: Rekrutteringsveileder
Om arbeidsavtale ikke oppfyller minimumskravene i loven, blir ikke arbeidsavtalen eller arbeidsforholdet ugyldig, men som arbeidsgiver vil dette kunne ramme deg på flere måter
Det er lovpålagte krav til når arbeidsavtalen skal foreligge og til innholdet i arbeidsavtalen. Diss...
Jobb, karriere & Ledelse
Problemer i privatøkonomien? Slik påvirker det jobben
I Norge er privatøkonomi veldig privat, det vil si at vi helst ikke snakker høyt om det. Men problem...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
5 trinn for en bedre balanse mellom arbeid og privatliv
Alle vet at lange arbeidsdager kan være skadelig både for medarbeidere og ledere. Likevel sliter man...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
7 tegn på at den ansatte er klar for en større stilling
Vurderer du å gi en av dine medarbeidere et større ansvar, som leder for et team innad bedriften? De...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Én av fem nordmenn driver med «quiet quitting»
Ny undersøkelse viser en splittet arbeidsstyrke i Norge. Syv av ti nordmenn svarer at de er tilfreds...
Jobb, karriere & Ledelse
15 teknikker for å forbedre beslutningsferdighetene dine
Å ta en velinformert beslutning kan hjelpe deg med å bli mer produktiv på arbeidsplassen, fordi det ...
Jobb, karriere & Ledelse
8 typer kriser på arbeidsplassen
8 typer kriser på arbeidsplassen
Det finnes mange ulike typer kriser som kan ramme en organisasjon. Å forstå kriser og hvordan du løs...
Hvorfor slutter ansatte i jobben?
Opplever du et stort gjennomtrekk av ansatte? Skal du klare å snu trenden, må du vite hvor steinen g...
Bli kvitt baksnakking på jobben
Det finnes en enkel modell som alle kan følge, og som vil sette en stopper for baksnakkingen en gang...
Les mer
Ta smartere beslutninger med 10-10-10-regelen
Det finnes mange rammeverk du kan bruke til å ta bedre beslutninger. Problemet er at de ikke nødvend...
Les mer....
Tre nøkkelegenskaper til en god lagspiller
For å bli en god lagspiller og se en større helhet må hvert teammedlem lære å legge til side sine fo...
Les mer....
Ta kontroll over uhøflig atferd på jobb
Uhøflig atferd blir lett en ond sirkel og kan ha store konsekvenser for helse og produktivitet på ar...
Les mer....
En smart leder tar den nødvendige samtalen – før problemene blir for store
Å håndtere vanskelige samtaler er et lederansvar. Likevel er det mange som både gruer seg og sliter ...
Hemmeligheten bak produktivitet
Hvis du skal være deg selv på ditt beste, krever det at du er ærlig med deg selv om hvilke områder s...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
1 av 4 mener sjefen hindrer deres personlige utvikling
1 av 4 mener sjefen hindrer deres personlige utvikling
Halvparten av norske bedrifter mangler nok personell til å håndtere alle nødvendige oppgaver. Samtid...
Slik kan du koble av autopiloten
Gjennom fokustrening og selvinnsikt kan du koble av autopiloten og slutte å gjøre flere ting på en g...
Les mer
4 tips for å få ned turnover blant dagens unge arbeidstakere
Det koster omtrent 1,5 millioner å ansette feil person, det samme gjelder uønskede oppsigelser. Samt...
Les mer
Slik tømmer du hodet og blir ekstremt effektiv
stressmestring
Er du sliten og stresset og føler at oppgavene vokser deg over hodet? Samme hvor mye du står på, så ...
Effektive arbeidsmetoder
Kaos i kalenderen – her er 8 råd for å skape orden
Kalenderen og «å gjøre»-listen skal leve sammen, mener Chefs effektivitetsekspert Petra Brask. Det e...
les mer....
Mening på jobben skapes med et formål
Ser du formålet med det du driver med? John Coleman mener at de rette tankene kan gi større mening n...
Lær deg å stole på intuisjonen din – med syv enkle trinn
Instinkter eller intuisjon – den følelsen du har i magen som presser deg mot eller bort fra noe. Kje...
Les mer
Engasjement og mestring på resept
Norge i verdenstoppen på sykefravær!
Det sies at norsk sykefravær er verdens høyeste. Ikke bare koster det næringslivet dyrt, det er også...
Skap en støttende atmosfære for medarbeidere i overgangsalderen
Overgangsalderen kan for en del kvinner være en svært tøff og utfordrende periode, og mange lider i ...
Les mer
Mange ledere sliter med uro og angst uten å vite hvorfor – slik håndterer du det
Å være leder og slite med angst og uro er langt vanligere enn vi tror. LederNytt har tatt en prat me...
Les mer
Hjelp jeg har fått ny leder!
Det kan være tøft å gå inn som ny leder i en bedrift. Samtidig kan det være en stor overgang for med...
Les mer....
Tenk smått, gjør det enkelt og skap nye vaner
Hvordan går vi fra å vite hva vi burde gjøre, til å faktisk gjøre det?
Les mer...
Tid er penger - skape en rågod møtekultur!
Mange ledere og ansatte føler at de bruker altfor mye tid på møter. Og vi har alle vært med på møter...
Les mer....
8 tegn på at du bør bytte jobb
Karriere
Du har maksimert potensialet på din nåværende arbeidsplass, og det blir tøffere å stå opp om morgene...
Bytte jobb?
Lunsjpauser kan forbedre karrieren din
Lunsjtid er både en mulighet for å få i seg næring, være sosial med kolleger og få en verdifull paus...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Finn tid til kollegene dine selv om du er opptatt
Finn tid til kollegene dine selv om du er opptatt
Selv om produktivitet er viktig, er balansen mellom fullføring av oppgaver og det å ta seg tid til k...
Les mer....