Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Espen O

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndtere uenigheter på arbeidsplassen eller sørge for at ledere og ansatte kommuniserer best mulig sammen i team, må vi tenke på hvilken kommunikasjonsform vi bruker.

LederNytt har snakket med Espen O. Simonsen om hvordan vi kan bli bevisste på tilstedeværelse og dermed skape et kommunikasjonsklima som gir resultater.

Simonsen har lang erfaring fra kommunikasjonsarbeid i team, blant annet fra Forsvaret, og jobber mye med å bevisstgjøre ledere og organisasjoner om hvordan de bør tenke strategisk rundt måten de kommuniserer på, spesielt i team. Han sier at vi kan ikke IKKE kommunisere.

– Ledere, og for så vidt alle på arbeidsplassen, bør ha noe grunnleggende kunnskap om kommunikasjon. Hva er det for eksempel som gjør kommunikasjon komplisert og lager fallgruver? Det mest opplagte er når vi tillater at kommunikasjonen går for fort. Når vi ikke stopper opp og avsjekker eller forventningsavklarer. «Var det x du mente da du sa y» og så videre. Det er flere former for dialog. Den ene er som å stå på vannski. Det går innmari fort, og vi stopper ikke opp.

Som leder må vi innse at kommunikasjon og relasjonell kompetanse er viktig. Det må opp på agendaen – bare der er mye gjort.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Bruk Marie Kondos metoder for å rydde deg til bedre ledelse

Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...

Nettverksbygging i spesielle tider – tenk annerledes

Å bygge opp et godt nettverk for sin bedrift har i alle tider vært viktig for å kunne overleve. Men ...

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Kommunikasjon

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...
Ledelse

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

 
Ledelse

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...
Ledelse

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...