Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Espen O

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndtere uenigheter på arbeidsplassen eller sørge for at ledere og ansatte kommuniserer best mulig sammen i team, må vi tenke på hvilken kommunikasjonsform vi bruker.

LederNytt har snakket med Espen O. Simonsen om hvordan vi kan bli bevisste på tilstedeværelse og dermed skape et kommunikasjonsklima som gir resultater.

Simonsen har lang erfaring fra kommunikasjonsarbeid i team, blant annet fra Forsvaret, og jobber mye med å bevisstgjøre ledere og organisasjoner om hvordan de bør tenke strategisk rundt måten de kommuniserer på, spesielt i team. Han sier at vi kan ikke IKKE kommunisere.

– Ledere, og for så vidt alle på arbeidsplassen, bør ha noe grunnleggende kunnskap om kommunikasjon. Hva er det for eksempel som gjør kommunikasjon komplisert og lager fallgruver? Det mest opplagte er når vi tillater at kommunikasjonen går for fort. Når vi ikke stopper opp og avsjekker eller forventningsavklarer. «Var det x du mente da du sa y» og så videre. Det er flere former for dialog. Den ene er som å stå på vannski. Det går innmari fort, og vi stopper ikke opp.

Som leder må vi innse at kommunikasjon og relasjonell kompetanse er viktig. Det må opp på agendaen – bare der er mye gjort.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

 

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...

Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...
Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...

Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...
Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...