Lederen brukte kroppsspråket bevisst - vel vitende om at hun stimulerte medarbeiderens følelser ved å aktivisere hans ansiktsmuskler, og dermed kunne hun endre sinnsstemningens hans i en langt mer behagelig retning. Kroppsspråk smitter fordi våre speilnevroner i hjernen stimulerer oss til å etterape og føle det sansene våre registrerer. Hvorfor tror du ellers at underholdningsprogrammer i radio og TV har publikum som instrueres til å le på de rette stedene? Produsentene vet at latter smitter og dermed øker programmenes popularitet.
Følelsesmessig gullgruve
Disse speilnevronene er empatiens hjemsted og en følelsesmessig gullgruve. De setter oss i stand til å gjenkjenne og forstå andres reaksjoner. Når vi kopierer dem og legger an tilnærmet like kroppsspråksuttrykk, samordner vi følelsene våre uten å være klar over det. På den måten skaper vi samhørighet med andre, bare ved å speile deres mimikk. For kroppsspråket vårt formidler ikke bare følelser, det sender også meldinger opp til følelsessenteret og påvirker sinnsstemningen vår. Hvis en leder for eksempel signaliserer et godt humør når en vanskelig sak skal gjennomføres, vil det smitte over på medarbeiderne og resultere i at de blir mer åpne for å fokusere på det positive, noe som i sin tur kan påvirke medarbeiderne til å bli mer fleksible og kreative. Undersøkelser viser dessuten at uttrykk som signaliserer varme, åpenhet og avslappethet, ansporer til både vekst og endringsvilje hos medarbeidere.
Speilnevronene våre tar aldri fri, de er hele tiden klare til å samle inn signaler, små og store sosiale hint som røper hvordan det står til med folk rundt oss. Men vi har ikke stort utbytte av innsatsen dersom vi ikke lytter til signalene, tar dem på alvor og dekoder dem. Enkelte ledere forholder seg lite til kroppsspråkssignaler. De vraker varslene, eller magefølelsen, til fordel for det de anser som pålitelige, analytiske vurderinger. ”Folk får klare å si hva de mener, jeg orker ikke alle disse føleriene,” er deres gjennomgangsmelodi. De er antakelig ikke helt klar over at de dermed risikerer å bli oppfattet som kalde og ufølsomme.
Sentral rolle
Eksempelvis testet Newcombe og Ashkanasy (2002) hvorvidt ansiktsuttrykk påvirker oppfattelsen av ledere, og resultatene viste at ledere som signaliserer positive følelser, ble vurdert som bedre ledere uansett om de ga positive eller negative tilbakemeldinger. Og ikke nok med det. Ledere som ga positive tilbakemeldinger med negative ansiktsuttrykk, ble til og med evaluert som dårligere ledere enn de lederne som ga negative tilbakemeldinger med negative ansiktsuttrykk. De ble ganske enkelt oppfattet som falske. Kroppsspråk spiller en sentral rolle når medarbeidere vurderer sin leder. Medarbeidere vil naturligvis gjerne vite hvordan de ligger an hos sin leder, og lederens kroppsspråksignaler blir viktige indikatorer, eller holdepunkter om man vil, som medarbeidere griper til for å kunne forutsi og forstå hva som vil eller kan skje.
Tolke informasjonen
Medarbeidere reagerer på en leders kroppsspråk, og de viser det. Lederen behøver sjelden å være i tvil om hvordan de blir oppfattet. Kanskje skinner øynene deres av glede eller de slås ned i skam. Kanskje sperres de opp i forbauselse, skuler av forakt eller flakker av kjedsomhet. Responsen deres gir ledere uunnværlige innspill. Den sparer lederen for en masse forvirrende, ubesvarte spørsmål. Men det forutsetter altså at lederen registrerer responsen og tolker informasjonen riktig.
Hjørnestein i sameksistens
Nå skal det riktignok sies at det ikke alltid er like lett å bli klok på alle kroppsspråkssignalene. Folk er forskjellige, og signalene kan være både sammensatte og utydelige. Men det er bare en del av forklaringen på hvorfor det av og til skjærer seg. Vi er sjelden nøytrale når vi iakttar andre. Vi blir påvirket av andres forventninger, og vi har ryggsekken full av erfaringer og verdier som bidrar til våre fortolkningsrammer. Og de kan som kjent spille oss et puss, akkurat som de gjorde hos min lille sønn da vi besøkte et badeanlegg med svømmebasseng, boblebad og alskens herligheter. Det var tomt i lokalet, bortsett fra tre eldre kvinner som koste seg i jacuzzien. Lillegutt hadde mange ganger ”hjulpet til” på kjøkkenet, og da han fikk øye på boblebadet, utbrøt han overveldet: ”Mamma, mamma, se! Her koker de gamle damer!”
Bruk det til din fordel
- Om forfatter:
Tekst: Live Bressendorf Lindseth, bedriftsrådgiver, forfatter og gründer av Kondor AS.