
Kultur spiser digitaliseringsstrategi til frokost
I diskusjonene rundt digitalisering er det ett viktig spørsmål som melder seg: Hva med kulturen i bedriften? Har den noe å si for digitaliseringsprosessene? Annicken R. Day svarer et rungende ja, og forklarer hvordan ledere kan bygge høypresterende team-kulturer som engasjerer, inspirerer og leder bedrifter gjennom endring og digitalisering.
– Vi ser at mange som setter i gang digitaliseringsprosesser, har en tendens til å starte i feil ende gjennom at de mest fokuserer på verktøyene og teknologien, og ikke så mye på hvorfor vi gjør dette, hvordan det vil påvirke menneskene og hva slags ny adferd den nye teknologien vil kreve. Hjerneforskningen viser oss at vi mennesker i utgangspunkt er motstandere mot endring, og om vi ikke ser verdien av en endring og er usikre på hvordan den vil påvirke oss, har vi en tendens å fortsette å gjøre ting som vi alltid har gjort. I de mest vellykkede digitaliseringsprosessene ser vi at lederne kommuniserer klart hvilke endringer de skal gjøre, hvorfor, og hva de faktisk vil innebære for medarbeiderne, arbeidsprosesser og kulturen. Lederne som legger like stor vekt og verdi på menneskene og kulturen som på teknologi og verktøy, er de som lykkes best.
Utrolig hvor endringsdyktige vi mennesker er når vi ikke har noe valg. Det har også vært interessant å se effektene av de bedriftene som ikke har tillatt hjemmekontor før og som nå plutselig har blitt store tilhengere.