Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
bjørnar-engebretsen

Ledelse under endringsprosesser

Endringsprosesser kan være svært komplekse og vanskelige å komme gjennom for både ledere og medarbeidere. Med god kommunikasjon og dialog kan prosessene oppleves mindre smertefulle.

En av dem som har vært gjennom mange endringsprosesser og vet hvor skoen trykker er Bjørnar Engebretsen som i april 2018 tok over som teknisk direktør i Get. Før det ledet han en rekke endringsprosesser i dataselskapet Evry, som er et av Norges og Nordens største IT-selskap. Som teknisk direktør i Get er han igjen inne i omfattende endringsprosesser. Telia kjøpte opp hele Tv- og kabelselskapet Get for 21 milliarder. Det er en av de aller største transaksjonene i norsk telekomhistorie. Engebretsen forteller at endringsprosesser kan være svært sammensatt og inneholder både harde og lyse sider. Ved god dialog mellom ledelsen og medarbeiderne, kan man unngå mange problemer.

-  Ved å være bevisst på prosessen og skape forståelse for hvorfor endringene er nødvendige, hvorfor man endrer, hvor man skal og hva som er målet, så vil det gå bedre. Det handler mye om god kommunikasjon. Det er enklest å lykkes når medarbeiderne er med i prosessen og bidrar til å finne fram til gode løsninger. 

Det er et mønster vi ser at nye og relativt ferske arbeidstakere har lettere for å tilpasse seg endringer enn de som har hatt samme jobben i lang tid.

Samtidig må vi repetere og repetere veldig ofte hvor man skal, hva som er målet og hva man må gjøre for å komme dit og vi må gi hyppige tilbakemeldinger underveis


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

 

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...

Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...
Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...

Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...
Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...