Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
bjørnar-engebretsen

Ledelse under endringsprosesser

Endringsprosesser kan være svært komplekse og vanskelige å komme gjennom for både ledere og medarbeidere. Med god kommunikasjon og dialog kan prosessene oppleves mindre smertefulle.

En av dem som har vært gjennom mange endringsprosesser og vet hvor skoen trykker er Bjørnar Engebretsen som i april 2018 tok over som teknisk direktør i Get. Før det ledet han en rekke endringsprosesser i dataselskapet Evry, som er et av Norges og Nordens største IT-selskap. Som teknisk direktør i Get er han igjen inne i omfattende endringsprosesser. Telia kjøpte opp hele Tv- og kabelselskapet Get for 21 milliarder. Det er en av de aller største transaksjonene i norsk telekomhistorie. Engebretsen forteller at endringsprosesser kan være svært sammensatt og inneholder både harde og lyse sider. Ved god dialog mellom ledelsen og medarbeiderne, kan man unngå mange problemer.

-  Ved å være bevisst på prosessen og skape forståelse for hvorfor endringene er nødvendige, hvorfor man endrer, hvor man skal og hva som er målet, så vil det gå bedre. Det handler mye om god kommunikasjon. Det er enklest å lykkes når medarbeiderne er med i prosessen og bidrar til å finne fram til gode løsninger. 

Det er et mønster vi ser at nye og relativt ferske arbeidstakere har lettere for å tilpasse seg endringer enn de som har hatt samme jobben i lang tid.

Samtidig må vi repetere og repetere veldig ofte hvor man skal, hva som er målet og hva man må gjøre for å komme dit og vi må gi hyppige tilbakemeldinger underveis


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Bruk Marie Kondos metoder for å rydde deg til bedre ledelse

Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...

Nettverksbygging i spesielle tider – tenk annerledes

Å bygge opp et godt nettverk for sin bedrift har i alle tider vært viktig for å kunne overleve. Men ...

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Kommunikasjon

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...
Ledelse

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

 
Ledelse

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...
Ledelse

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...