Slik bruker du historiefortelling som kommunikasjonsform i lederskapet ditt
Vi kan bruke historier for å finne ut av hvilke utfordringer står jeg i nå og må gå gjennom, hvilke verdier må jeg løfte frem for å finne ut av hvem jeg egentlig er som person og menneske. Dette gjelder spesielt innen selvledelse.
Visste du at du kan bruke historiefortelling til å inspirere og engasjere medarbeiderne dine? «Storytelling» har blitt et moteord som det snakkes om overalt, men hva handler det egentlig om? LederNytt har snakket med psykolog og profesjonell historieforteller Hilde Johanne Aafoss om hvordan du bruker historiefortelling som kommunikasjonsform i lederskapet ditt.
Aafoss forklarer at historiefortelling er en av de eldste kommunikasjonsformene som finnes. Vi mennesker har alltid fortalt og skapt historier, både for å forstå oss selv, forstå livet og gi kunnskap til kommende generasjoner. Før trykkpressen kom ble all kunnskap videreformidlet i muntlige, levende fortellinger. Historiefortelleren hadde ikke bare en rolle som underholder. Vedkommende var ofte en som folk kom til når de søkte råd og veiledning.
I stedet for at vi har et lederskap som går ut på å si til folk hva de skal og bør gjøre, er det mye større kraft i å fortelle en historie.
– Hvis du sto fast på noe i livet eller møtte på problemer, så fikk du svar som var som en lignelse eller en historie. Hvorfor var det slik? I tidligere tider hadde de veldig respekt for symboler og bilder. Mye av kommunikasjon gikk ut på å skape indre bilder hos den som lyttet. Tanken var at hvis jeg gir deg en fortelling som har rike bilder, så kommer du til å skape de bildene du trenger for å finne svarene i deg selv. Det var en tro på at alle mennesker hadde svarene i seg selv, men for å få tak i dem, må vi gjerne bli møtt med noen inspirerende historier som gjør at vi vender blikket innover og får tak i den innsikten vi selv har.
Nyttige, lærerike og inspirerende artikler om ledelse på nyhetsbrev fra LederNytt!
Ledernytt er Norges ledende magasin og nettsted innen ledelse! Våre lesere har i sterk grad bekreftet at de opplever høy nytteverdi gjennom vårt innhold!