Digitalt kroppsspråk har ikke bare å gjøre med holdningen din, eller hvilken tone og eventuelle gester du bruker. Digitalt kroppsspråk er summen av all kommunikasjon du driver med eksternt – enten det er over telefon, i en teamchat, i en e-post eller i en videokonferanse. Når du ikke lenger møter kolleger, er et vellykket digitalt kroppsspråk med på å opprettholde og bygge videre på forholdet du allerede hadde. I bunn og grunn handler det om å være vennlig og respektfull – som å bli med på møtet i tide, skru på kameraet og være aktiv uten å kaste bort andres tid.

Riktig digitalt kroppsspråk kan hjelpe deg med å bli tydeligere og sørge for at budskapet lander riktig hos mottakeren – noe som gir økt produktivitet. Slik får du det til:

• Les situasjonen og tilpass deg som du ville gjort i den fysiske verden. På samme måte som du kanskje tuller med din nærmeste kollega, er det greit å droppe hilsningsfraser og annet tull når du kommuniserer digitalt. Den samme stilen fungerer ikke her.

• Bruk emojier for å formidle følelser, når det er hensiktsmessig. I dag brukes ikke bare emojier av tenåringer, men også av toppsjefer. En smiley kan bidra til å tydeliggjøre intensjonen – litt som tonefallet eller ansiktsuttrykkene ville gjort i en vanlig samtale.

• Bruken av tegnsetting forsterker også budskapet ditt. Ikke vær redd for å bruke Caps lock eller utropstegn i uformelle sammenhenger for å formidle følelser. Dette bør du selvsagt unngå i mer offisiell kommunikasjon.

• Hvor raskt du svarer på meldinger, har betydning. Hvis du ikke kan gi et godt svar med en gang, kan det være greit å meddele dette veldig kort, fordi et forsinket svar kan tolkes som uinteresse.

• Å reagere for raskt innebærer en risiko for å uttrykke seg uforsiktig og vagt. Gjør det til en vane å stoppe opp og lese det du har skrevet før du trykker "send". Kan du formulere deg bedre?

• Unngå å gjøre andre ting mens du sitter i videomøter, det merkes mer enn du tror ​​og signaliserer at du ikke er involvert i det som blir sagt. Legg telefonen ut av syne.

• Sarkasme er vanskelig å oppfatte i tekst – bare rundt halvparten av mottakerne kan lese dette, så prøv å ikke skrive noe annet enn det du mener.

• Jobb bevisst med å gi ros og uttrykke takknemlighet – dette er spesielt viktig når vi ikke møtes regelmessig. Å ta deg tid til å bekrefte og rose de ansatte bidrar til å fylle tomrommet i smilene som ikke er synlige på avstand.

Tekst: Cecile Hammernes, Kilde: Chef.se