Er kommunikasjonen på arbeidsplassen konstruktiv og produktiv?
Det med lytting er helt avgjørende hvis man skal ha god kommunikasjon. Og man må lytte på alle nivåer. Både blant ledere og ansatte er det folk som er gode på å lytte og ta inn det andre komme med, men så er det andre som er dårlige på det. Men man må starte med seg selv: Er jeg en god lytter? Hvordan er jeg i møte med folk som har noe på hjertet, som ønsker å dele noe med meg? Gir jeg inntrykk av at jeg bryr meg, er jeg responsiv og imøtekommende, eller er jeg mer utilnærmelig og uengasjert? Har jeg mine egne meninger som gjør at folk ikke egentlig vil bli fristet til eller føle at de får noe igjen for å dele noe med meg?
For at både leder og medarbeidere skal kunne ha et godt samarbeid på arbeidsplassen, er de avhengige av en konstruktiv og produktiv kommunikasjon. Hvordan du som leder møter dine ansatte, er helt avgjørende for et velfungerende samarbeid.
Frode Thuen, psykolog, samlivsekspert og professor ved Høgskolen på Vestlandet, forklarer at hvis du har et samarbeidsklima der du føler deg lite sett på jobb, eller hvis jobben og arbeidsplassen er preget av mistillit og konkurransekultur, så vil det kunne hindre at man har en god og fin flyt i kommunikasjonen mellom leder og ansatte. Her handler det egentlig mye om psykologiske barrierer, forteller han.
Hvis man tenker at en selv sitter på sannheten og eneste mulige løsning, så er det vanskelig å bevege seg.
Nyttige, lærerike og inspirerende artikler om ledelse på nyhetsbrev fra LederNytt!
Ledernytt er Norges ledende magasin og nettsted innen ledelse! Våre lesere har i sterk grad bekreftet at de opplever høy nytteverdi gjennom vårt innhold!