Ledere former sisteinntrykket

Ifølge Ellen Jorunn Bergem i OBOS er det lederens rolle som avgjør kvaliteten på offboardingen. Når ansatte slutter, vender mange ledere fokuset mot rekruttering og overlater avslutningen til HR. Men det er lederen som bør gi anerkjennelse, gjennomføre sluttsamtaler og bidra til at medarbeideren føler seg verdsatt – helt til siste dag.

Offboarding som strategisk verktøy

En god offboarding skaper ambassadører. OBOS bruker digitale sjekklister, alumnitiltak og målinger for å sikre at medarbeidere som slutter fortsatt anbefaler arbeidsplassen videre. Det styrker både omdømme og rekrutteringskraft – og bidrar til læring og forbedring.

Avslutninger er del av en større reise

I en tid der færre blir i samme jobb i tiår, må ledere innse at mange arbeidsforhold er midlertidige. Det betyr ikke at lojalitet og tilhørighet er borte – tvert imot. Når medarbeidere opplever tilhørighet mens de er hos deg, og får en god avslutning, kan de komme tilbake senere – eller anbefale deg til andre.

Dette kan du gjøre videre

– Ta tak i sisteinntrykket: Hvordan takker dere av medarbeidere i dag?
– Gjør sluttintervjuer til en fast praksis – og bruk innsikten aktivt
– Se på offboarding som en del av lederplattformen, ikke bare en HR-prosess

Refleksjonsspørsmål

– Hva sier det om oss hvordan vi avslutter relasjoner?
– Hvordan kan vi sikre at alle medarbeidere forlater oss med stolthet og respekt?
– Hva gjør vi for å hente ut læring og videreutvikling fra de som slutter?

Les mer i hovedartikkelen

– Hvordan OBOS har systematisert offboarding i praksis
– Hvorfor gode avskjeder gir styrket employer brand
– Hva du som leder kan gjøre – både strukturelt og relasjonelt
– Hvordan du unngår å «bolte døren» når noen slutter