Her får du tipsene til hvordan du kan gi et førsteinntrykk som virkelig sitter.

Christine Calvert er Norges eneste Tekstdoktor og er svært interessert i førsteinntrykk, et tema hun har skrevet masteroppgave om. Hun mener at førsteinntrykk først og fremst handler om å vite hvordan vi påvirker andre, blant annet med måten vi kler oss på og hvordan vi opptrer. Calvert viser til forskning som sier at det faktisk skal åtte eller ni positive ting til for å endre et negativt førsteinntrykk.

Klær er viktig

Har du noen gang tenkt på hvorfor du reagerer på nye mennesker slik du gjør? Calvert forklarer at mye skjer underbevisst, uten at vi er klar over det

– To menn i helt like dresser på et jobbintervju, kan bli for eksempel bli oppfattet forskjellig. Den ene dressen er skreddersydd, mens den andre ikke er det. Han som har skreddersydd dress, blir ansatt. Det er den bittelille forskjellen som vi ikke klarer å se, men som snakker til underbevisstheten vår.

– Selv om du vil gjøre et godt førsteinntrykk, må du likevel være tro mot den du er. Dette er en stadig kamp. Det ville for eksempel vært helt feil for meg å møte opp på foredrag i skjørt og høye hæler. Du kan også velge å kle deg helt motsatt av det som er forventet, for å oppnå en strategisk effekt, så lenge du er autentisk og deg selv. Jeg møtte en gang opp på et jobbintervju ikledd motorsykkeldress og cowboyboots, og de andre damene møtte opp til intervju i lekre drakter. Jeg fikk faktisk jobben, ler Calvert.

– Når du kjøper klær, er det lurt å be om hjelp i butikken, slik at du finner noe som passer deg godt. Kjøp også gjerne noe som skiller seg litt ut, som for eksempel et fargerikt lommetørkle til en ellers mørk dress. Hvis dressen henger litt løst, få den sydd inn. Et eksempel på effekten klær har, er at du virker mer innelukka med en T-skjørte som går høyt opp i nakken, enn med V-hals.

Førsteinntrykk[1].jpg

Fargerikt antrukket

Calvert forklarer at fargerike klær kan slå positivt ut for kvinner. De oppfattes som vellykkede og kreative, og man ser litt opp til dem. Folk blir også glade av å være rundt folk som bruker farger.

– Vi bruker generelt mye svart i businessverdenen. Derfor kan det være lurt å bytte ut deler av antrekket med noe i farger. En rød jakke eller gul skjorte, for eksempel. Da er det også lettere for folk å ta kontakt, siden de har noe de kan kommentere («å, for en fin skjorte du har!»). For menn kan det som sagt være ok med et lommetørkle, slips eller lignende. Tenk også på farger som merkevarebygging – noen ledere legger konsekvent inn noe med firmaets logofarge i antrekket.

– Som kvinne er det også noen fallgruver man dessverre må passe seg for. En undersøkelse viste at hvis en kvinnelig leder har én ekstra knapp åpen, fører det til lavere anseelse. Mens hos en resepsjonist hadde ikke dette like stort utslag. Det er interessant at en liten knapp kan gi så stor effekt, og det er ganske deprimerende at det fortsatt legges så mange begrensninger på kvinner i lederstillinger.

Fra tatovering til parfyme

I tillegg til hvordan du kler deg, er det også andre faktorer du bør være oppmerksom på.

– Menn med langt hår, oppfattes som mindre velstående, men mer kreative. For hver ny piercing du legger til, blir du sett litt mer ned på. Og er du mann og har et glattbarbert hode, anses du som mer dominerende – men positivt dominerende hvis du har briller i tillegg!

– Kvinner med mange tatoveringer (dette er fra USA, men kan nok også gjelde her hjemme) oppfattes som damer som er løse på tråden og banner og drikker masse. Spesielt hvis de er blonde. Det er verre å være blond og ha tatovering enn å være mørk og ha det. Hvis kvinner bruker altfor mye sminke, blir de oppfattet som «tonedøve», altså at de ikke helt har skjønt det. Så her gjelder det å være måteholden. Det samme gjelder for parfyme – det er veldig vanskelig for folk å si fra hvis du bruker for mye. Det holder å ta på litt, én gang. Har du på for mye, tror du kanskje at du lukter helt ok – du slutter nemlig å lukte det selv etter hvert.

Føttene dine taler for seg

Selvtilliten din påvirker førsteinntrykket i spesielt stor grad, forklarer Calvert. Det handler om hvordan du føler deg. Liker du deg selv, skinner dette gjennom, og du oppfattes mer positivt. I tillegg snakker de ulike delene av kroppen din med ganske høy stemme, uten at du er klar over det.

– Ta føttene, for eksempel. Her snakker vi happy feet! Du kan nemlig se på føttene til folk om de glade. CIA-forhørere ser ofte på føttene til den de avhører – det er den ærligste delen av kroppen vår. Vi klarer rett og slett ikke styre undersåttene våre. Værer vi fare, vil vi stikke av, og føttene avslører oss. Blir du glad, vifter du gjerne litt med tærne eller tripper litt. Og husk at når begge føttene eller én fot peker bort, da er det på tide å avslutte samtalen eller tvinge føttene inn i situasjonen igjen. Slik jeg gjorde, da jeg ble klar over at jeg i en samtale med en kunde etter et foredrag sto med én fot mot vedkommende og én pekende i retning toget mitt. Da måtte jeg tvinge foten tilbake på plass. I en forhandling kan du være litt obs på hvordan vedkommende du snakker med, holder føttene sine. Det kan gi deg tegn på at det er på tide å avslutte.

– Krysser du beina, kan det tyde på at du lukker deg. Spesielt hvis du holder armene i kors i tillegg. Det kan så klart være behagelig å sitte med armene slik, men tenk over hvordan du fremstår. Du kan også se på noen du prøver å overtale, hvordan budskapet mottas. Dette gjelder også litt lenger opp på kroppen. Når noen har overkroppen vendt mot den andre, er dette et tegn på åpenhet. Husk at vi er millioner av år gamle, og dette viser at du ikke prøver å skjule noe. Kroppen snakker, enten vi er bevisst det eller ikke.

– Når folk føler seg vel, flyter kommunikasjonen lettere. Så tenk på hvordan du står i forhold til motparten. Menn liker å stå ved siden av hverandre og snakke, kanskje fra nevnte steinalder da de sto side om side og skuet utover riket mens de pratet. Kvinner liker derimot å stå mer direkte vendt mot hverandre. Hvis du står vendt direkte mot en som vender seg ørlite bort fra deg, kan det hende at vedkommende føler ubehag.

Overtalelsens kunst

Skal du overtale noen, er det mange ting som spiller inn. Kanskje har du ikke tenkt over at det er forskjell på hvilken vei håndflatene dine peker – eller hvordan du peker? Skal du smile mye eller lite? Og hvor fester du egentlig blikket?

– Hvis du forsøker å overtale noen, kan du tenke på hva du gjør med håndflatene dine. Holder du håndflatene ned, virker du veldig styrende, som om du forsøker å kontrollere hva den andre personen skal gjøre. Holder du dem midt imellom, oppfattes du som middels dirigerende. Holder du derimot håndflatene opp, fremstår du som sympatisk, og motparten kan få mer lyst til å gjøre det du sier. Det er dokumentert at tilhørere hører 40 prosent mer på det du sier hvis du holder håndflatene opp. Du bør også unngå å peke på folk, siden det får andre til å føle at du ser ned på dem. Må du peke, så gjør det med håndflaten opp!

– Når det gjelder smil, viser forskning at kvinner smiler oftere enn menn, og folk med lav status smiler oftere enn folk med høyere status. Menn som intervjuer, smiler sjeldnere enn kvinner som intervjuer, men kvinner som intervjuer, smiler sjeldnere enn de som blir intervjuet. Og nesten viktigst av alt – lar du være å smile, ja, da har du makt.

Ved første blikk

– Du bør ha passende mengde med blikkontakt, men ikke stirre på folk, det blir lett creepy. Vær ekte når du smiler, ikke bli en sånn glatt, smilende selgertype. Ta for eksempel Bill Clinton, han har tilstedeværelse. Han får folk til å føle at han virkelig er der og ser dem. Og det klarer han med blikket sitt.

– Blikket ditt representerer nemlig oppmerksomheten din. Hva du enn gjør, ikke se på klokka, med mindre du sier fra på forhånd at du er nødt til å sjekke hva klokka er. Bare det millisekundet du er et annet sted, ødelegger selv den mest magiske samtalen. Den andre vil tenke «kjeder hun seg?».

– Det noen føler for deg, vises i blikket, uten at vedkommende trenger å smile. Det du tenker, det blir du. Er det ekte, så synes det, det smitter over på andre mennesker. For å skape god tilstedeværelse, bør du også lytte mer enn du snakker. La motparten snakke, still spørsmål. Genuin interesse gir et kjempegodt førsteinntrykk!

– En annen ting du kan gjøre for å folk til å føle seg vel, er å speile dem. Dette er en enda en steinaldergreie. Vi blir ofte lettere venner med dem som vi oppfatter som lik oss selv. Det handler ikke om kjønn eller utseende, men en væremåte som vi kjenner oss igjen i. Du skal ikke åpenlyst herme etter folk, men du kan diskret tilpasse kroppsspråket ditt. Jeg opplevde et eksempel på dette da Trygve Hegnar kom inn på Theatercafeen sammen med tolv menn, og satte seg ved et stort rundt bord i midten. Alle var dresskledte. Etter litt tid tok Hegnar av seg dressjakka, og vips, så var det blendahvite skjorter rundt hele bordet. Du kan lede andre ved å endre kroppsspråket ditt. For eksempel kan du lene deg litt tilbake, eller litt fremover, og se om den andre følger etter. Eller speile andres kroppsspråk diskret. Da får du vedkommende til å føle seg vel – selve hensikten med et godt førsteinntrykk, avslutter Calvert.

TEKST: INGER LISE KONTOCHRISTOS