Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
merkevare topp

Fra idé til forretningsstrategi – slik blir du en pionér

En bedrift skal ikke bare utvikle produkter og tjenester, de skal også tiltrekke seg og beholde kunder, være attraktive som arbeidsgivere og samarbeidspartnere og ofte hente inn kapital. Alt dette gir en uendelig strøm av muligheter og forbedringspotensial. Idéarbeid er derfor som oksygen; vi dør fort uten.

Ifølge Monna Nordhagen, partner i Mars Brand Strategy AS, er alle bedrifter utsatt for konkurranse i en eller annen form, og må hele tiden utvikle seg for å henge med på sin konkurransearena.

– Det første du må gjøre for å gå fra idé til forretningsstrategi og merkevare, er å posisjonere ideen – og merkevaren din. Det beste du kan gjøre, er å se på forretningsstrategi og merkevarestrategi som to sider av samme sak. Merkevaren er slik det ser ut fra utsiden, forretningsstrategien fra innsiden. Og siden du trenger noen til å kjøpe varene, er det best å begynne med utsiden.

Den største feilen som gjøres i strategiarbeid, er å bygge merkevaren med utgangspunkt i egne styrker.

 merkevare.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

forsider 2

ETT ÅRS ABONNEMENT - ALT INKLUDERT

6 print + digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Tilgang til arkiv med tidligere utgaver via desktop og app.
kr 949,- 
Pluss bilde - digital   pluss

DIGITALT ABONNEMENT - ETT ÅR

6 digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Tilgang til arkiv med tidligere utgaver via desktop og app.
kr 899,- 
Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Når det begynner å lukte av den gamle forretningsmodellen – ta grep!

Hva vil det si å være digitalt moden? Hva er viktig for å lykkes som virksomhet i fremtiden? Det er ...
Les mer....

Lykkeligere medarbeidere med 4-dagers arbeidsuke

En undersøkelse utført av Citrix viser at ni av ti nordmenn ønsker seg 4-dagers arbeidsuke, men at e...
Les mer....

Vær bevisst din kommunikasjon på sosiale medier

I dag er tilstedeværelse og tilgjengelighet på digitale flater helt avgjørende for de aller fleste v...
Les mer....

Kommunikasjon

Bli bevisst dine forsvarsmekanismer – kommuniser bedre

Vi mennesker sammenligner oss hele tiden med omgivelsene, og ofte finner vi urettferdigheter, reelle...
Les mer....
Ledelse

Ta kontroll over en disruptet fremtid

Den globale pandemien har snudd verden slik vi kjenner den, på hodet. Ledere står nå ovenfor endring...
Les mer....

Engasjerte medarbeidere

Thea Eilertsen i Kolonial.no forteller at ledertrening har vært med å skape god systemforståelse og ...
Les mer....

Hvor modig er din strategi?

Når verden er i endring, bør også strategiarbeidet endres. Mange ledergrupper bruker gamle strategim...
Les mer....

Hvordan utvikle mellomledere som skaper resultater

Mange bedrifter kjører lederutviklingsprogrammer for mellomlederne sine, ut fra tanken om at disse l...
Les mer....

 
Ledelse

Selvbestemmelse gir god motivasjon

Den tiden da sjefene bestemte og de ansatte lydig gjorde som de fikk beskjed om, hører heldigvis for...
Les mer....
Ledelse

Fra idé til forretningsstrategi – slik blir du en pionér

En bedrift skal ikke bare utvikle produkter og tjenester, de skal også tiltrekke seg og beholde kund...
Les mer....

Kommunikasjon

Femtrinnsrakett for god kommunikasjon

God kommunikasjon kan bidra til at du får gjennomslag for nettopp ditt syn. Ved å kommunisere klarer...
Les mer....
Kommunikasjon

Digital kommunikasjon ved hjemmekontor

Korona-pandemien har virkelig satt sitt spor og endret både hverdag og rutiner for mange i arbeidsli...
Les mer....

Bokintervjuet

Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser

Anders Dysvik er professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved BI, og har sammen med profe...
Les mer....
Kommunikasjon

Kommuniser deg til et bedre omdømme

Hvorfor er førsteinntrykk så viktig, og hvordan kan du kommunisere deg til et bedre omdømme? Omdømme...
Les mer