Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Konrad  bredt format

Hør hva jeg sier!

Hvor viktig er egentlig kommunikasjonens plass i lederskapet? Og hva skjer egentlig når vi snakker sammen? LederNytt har snakket med lederkonsulent og endringsagent Konrad Magnus om hva kommunikasjon gjør med oss og hvordan ledere kan skape den gode samtalen.

– «Konrad, Kommunikasjon finnes ikke…det fins bare ulike grader av feilkommunikasjon». Det var en meget frustrert styreformann i advokatfirmaet jeg jobbet i, som ytret disse ordene en mørk morgen. Dagen hadde ikke startet særlig bra på hjemmebane. Man skulle jo tro at nettopp advokater behersker talens kunst og når klart og tydelig frem med sine budskap. Erfaring har lært meg det motsatte. Når jeg spør en ny oppdragsgiver om hva de sliter med, er svaret nesten alltid det samme: «Vi sliter med kommunikasjonen». Det kommer høyt på listen over utfordringer, både i ledergrupper og hos par som sliter. Temaet er like aktuelt i styrerommet som på soverommet.

– Når samtaler flyter godt, tenker vi ikke så mye over det som skjer. Det er først når det blir krøll på linja at vi lurer på hva det var som gikk skeis. Er det mulig å trenge gjennom akkurat hva det er som skiller gode og dårlige samtaler? Hva er triggerpunktene? Hvor er varsellampene vi burde ha fanget opp, og som kunne ha ført oss tilbake på sporet?

Man skulle jo tro at nettopp advokater behersker talens kunst og når klart og tydelig frem med sine budskap. Erfaring har lært meg det motsatte.

 

Selv i ressurssterke fagmiljøer med høyt utdannede mennesker er bevisstheten om effekten av egen kommunikasjon forbausende lav.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Ledelse

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...
Ledelse

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

 
Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...