Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
arbeidsglede

Høy arbeidsglede gir mer produktivitet og bedre resultater

Medarbeidere som gleder seg til å jobbe og opplever jobben meningsfull og interessant presterer bedre og har mindre sykefravær. Det er mye ledere kan gjøre for å legge til rette for at medarbeiderne opplever jobben meningsfull og spennende.

Arbeidsgleden er bedriftens viktigste ressurs. Alle bedriftsledere ønsker seg medarbeidere som kommer på jobb fordi de har lyst, opplever jobben som spennende, meningsfull, lærerik og givende. Ansatte i arbeidsmiljøer med stor grad av arbeidsglede er mer produktive og leverer bedre resultater enn andre. Hva kan så ledere gjøre for at medarbeiderne skal få mer arbeidsglede?

En av dem som har arbeidet mye med denne problemstillingen er Renate Skaue Jørgensen. Foredragsholderen fra Tromsø har 25 år bak seg både som medarbeider og leder og vet både hva som skal til for å skape positivt medarbeiderskap og hva som skaper dårlig stemning.

En av dem som har arbeidet mye med denne problemstillingen er Renate Skaue Jørgensen. Foredragsholderen fra Tromsø har 25 år bak seg både som medarbeider og leder og vet både hva som skal til for å skape positivt medarbeiderskap og hva som skaper dårlig stemning.

Det å jobbe for en kultur preget av god arbeidsglede gir verdi. Hvordan kan vi ta tak i arbeidsgleden og hva kan vi gjøre i praksis for å utvikle det? Jørgensen forklarer at det er tre viktige faktorer som bidrar til å skape arbeidsglede, nemlig mening, flyt og mestring.

Dagens arbeidsliv oppleves av mange som spesielt krevende og slitsomt fordi det er ekstremt mye endringer med mye automatisering som innebærer at medarbeidere får nye oppgaver og nye kolleger. 

renate skaue jørgensen-2.jpg
Bilde: Renate Skaue Jørgensen har vært salgs- og markedssjef og HR-leder ved Rica Ishavshotell i Tromsø og har veilederutdanning i medarbeiderskap fra Teamwork der hun også har bidratt som veileder og mentor for andre som har tatt sin videreutdanning der. Siden 2012 har hun jobbet i eget selskap, Skauro AS. 

Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Kurs og kompetanse Se alle

Lederblogg

Våre sterke og svake sider

I det siste har jeg tenkt litt over begrepet ”våre sterke og svake sider som menneske/leder”. Hva be...
Helse & Ledelse

6 gode råd for å bevare en positiv holdning når ting er vanskelig

Istedenfor å tenke på hvor vanskelig alt er, tenk på hvordan tingene kan bli bedre - tenk fremover- ...

Lederjobb Se alle

4 måter å øke engasjementet når dine team ikke møtes ansikt til ansikt

Et av de vanligste spørsmålene og klagene jeg hører fra ledere i den digitale tidsalder er: “Hvordan...
haltende samtaler i grupper

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon 1: «ineffektive møter»

Dette er den første artikkelen i serien og omhandler «ineffektive møter».

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

 
Lederblogg

Den nødvendige samtalen

Begrepet «den vanskelige samtalen» liker jeg dårlig, fordi dette gjør denne type samtale unødvendig ...
Ledelse

Stayerevne - her får du oppskriften til å ikke gi opp!

Noen har det, andre har det ikke, kan det læres? Mange setter seg mål og når dem, mens andre gir opp...

Lederblogg

Smi mens jernet er kaldt!

Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gj...
Les mer
Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...


Salg & Markedsføring

Slik blir du kundenes favoritt

Mestre ABC i tjenestemarkedsføring™. Vis at du forstår kundene, kan sakene dine og leverer gode kund...
Ledelse

Har du selvtillit i teamet ditt?

Å bygge selvtillit hos ansatte og i teamet ditt krever en dypere form for kommunikasjon der du dykke...