Human side of change

For en vellykket endringsprosess må man også ta i betraktning de ansattes side av prosessen. Rasjonale forklaringer til hjertet og hjernen kan få skeptiske og negative ansatte til å bli med i prosessen.
Endringsprosesser er ikke like enkelt for alle, men det er et must. For å komme i mål med en endringsprosess, trengs det engasjement og entusiasme, forteller Endre Lima Løvås, grunnlegger og partner av konsulentfirmaet PeoplewithE. Løvås peker på at det er en myte at en større prosent av endringsprosesser går galt.
– Det er en oppfatning som mange konsulentselskaper er glad i. Det er jo et marked i seg selv. Det er faktisk mange som lykkes ganske godt med endringsprosesser, men det er også en god del hvor det går sånn passe. Man får gjennomført endringen av struktur, prosess eller teknologi, men ved mangel på engasjement i organisasjonen får man ikke kraften til å få gjennomført prosessen på en god måte. I den andre enden av skalaen er det mange organisasjoner som har en høy endringsvillighet og kapasitet.
– Det er også en myte at vi mennesker ikke tåler endring. Vi er ekstremt tilpasningsdyktige. Det gjelder jo bare å gjøre endringsprosessen på den rette måten slik at folk skjønner at «Oi! dette blir spennende!»
En lang rekke undersøkelser viser at folks behov for å forstå det rasjonale bak beslutninger er større enn noen gang.
Allerede abonnement? Logg inn.
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler