Fikseren

Fiksere sjekker alt personlig før de drar. De stoler ikke på at andre gjør det bra nok, og de har en tendens til å konstant finpusse ting til det perfekte. Fiksere føler seg bedre når de fikser ting, det får dem til å føle seg verdsatt. De elsker å hoppe inn og redde dagen – de elsker simpelthen å være helten! I stedet for å prøve å være det sosiale- eller idélimet, prøver fiksere å holde ting sammen med fortreffelighetslim. Men siden standarden deres er så høy, vil resten av teamet etter hvert gi opp å prøve å nå den.

Fiksere investerer i alle deler av kundeopplevelsen og tar seg tid til å forklare hva de mener, fordi det er slik omsorg ser ut for dem. De har kapasiteten – selv om de ofte ikke har tålmodigheten – til å veilede og utfordre mennesker til å gjøre en god jobb. Baksiden er at de er så opptatt av å fikse skrivefeil, ringe tilbake til misfornøyde kunder og dobbeltsjekke alt, at de har problemer med å sette seg inn i skoene til noen som går gjennom noe de selv ikke forstår.

For å forandre på denne lederstilen, må du gi slipp på behovet for å hele tiden ha kontroll. Vær bevisst på å ikke alltid måtte se på og dobbeltsjekke andres arbeid. Be om å bli fjernet fra cc-feltet i e-posttråder. Oppmuntre teamet ditt til å bruke hverandre i stedet for å komme til deg. Styr unna møter du strengt tatt ikke trenger å være med på, og gjør deg bare tilgjengelig for de absolutt viktigste tingene.

Les også: Kontroll og rapportering stjeler mye tid og demotiverer - ledernytt.no

Fighteren

Fightere slutter aldri å spørre hvorfor. De presser alltid på for at ting skal bli bedre. De er naturlig inspirerende og har en evne til å se potensial i andre som de ikke ser i seg selv. De er drevet av et ønske om å gjøre verden til et bedre sted. Fightere ser ideer og muligheter i hvert hjørne. Deres team og organisasjoner har formål; de skal et sted. Hvis du jobber for en fighter, vil du merke at godt arbeid og innovative ideer betyr noe. Men på et tidspunkt, selv om fightere kanskje ikke går tom for energi, vil teamet gjøre det.

Skyggesiden til fightere er at de er vanskelige å holde tritt med fordi de ikke skjønner hvor mye plass ideene deres tar. Nye ideer krever mye arbeid å implementere, og fightere liker ikke hvordan det ekstra arbeidet tar folk bort fra andre, like viktige, ansvarsområder. De kommer opp med masse ideer, men har en tendens til ikke å fullføre dem, noe som undergraver de inspirerende og motiverende egenskapene de ellers bringer til bordet.

For at en fighter skal kunne endre seg, må de akseptere verden slik den er og lære at endring skjer med små skritt og kontinuerlig forbedring. For de fleste fightere er det første skrittet å rydde opp i fortiden med teamet ved å erkjenne belastningen som lederstilen har hatt på dem. Ta en samtale med teamet ditt der du beklager for at du har vært for rask og pushet dem for hardt. Fortell dem at dere sammen skal bli enige om hvilke prosjekter dere kan legge bort, slik at dere kan gjøre mer plass til de riktige tingene.

Les også: Leder du uten et «hvorfor»? - ledernytt.no

Vennen

Vennen er lederen som alltid har en åpen dør og et smil om munnen. De er alltid tilgjengelige for å svare på spørsmål og for å gi oppmuntring til de som sliter. De behandler hver person på teamet sitt som et familiemedlem og bryr seg dypt om opplevelsen teamet deres har. Men denne store omsorgen kan være negativt i det lange løp. Å beskrive teamet ditt som en familie kan skape en forvirrende virkelighet fordi du ikke kan si opp et medlem av familien din.

Når vennen må velge mellom å være tøff og å være hyggelig, vil de ha en tendens til å være hyggelige. Ved å være for hyggelig og for villig til å se den andre veien, vil vennen ha en tendens til å skape og støtte en kulturell dynamikk som mangler ansvarlighet og klare forventninger. Og fordi kulturen krever harmoni over ærlighet, har folk vanskelig for å være ærlige med hverandre.  

For å skape den kulturen de ønsker, må vennen håndtere en frykt som er spesielt utbredt for denne arketypen: Frykten for å ikke bli likt. De må være villige til å akseptere den ubehagelige sannheten: Når du er den som deler ut folks lønnsslipper, får du ikke være en del av gjengen. Når du godtar den virkeligheten, kan teamet ditt, som føler din klarhet og hensikt rundt virksomheten, få plass til å vokse og endre seg. Klargjør mål, roller og ansvar for hvert enkelt teammedlem. Ta 100 prosent eierskap for dynamikken du har skapt, og si til folk at de fra nå av må tilpasse seg en ny avtale.

Les også: Både boss og buddy - ledernytt.no

Tekst: Cecile Hammernes   Foto: Istock.com  Kilde: Success.com