– Hva kjennetegner gode formidlere? Jo, de er flinke til å se seg selv utenfra. De legger merke til hva som fungerer og hva som ikke fungerer, hvor de faller gjennom, i hvilke situasjoner og med hva slags mennesker. Ingen av oss er like gode til å kommunisere med alle typer kolleger. Som ledere må vi være bevisst på at det er vårt ansvar å kommunisere slik at andre forstår hva vi forventer. Det som er en selvfølge for oss, kan være noe som en kollega ikke har forstått eller fått prosessert ferdig.

Christine Calvert.jpg

Tilpass deg dem du snakker med

– Samtidig har jeg troen på å være litt smidig. Dyktige kommunikatører tilpasser seg til situasjonen og dem de snakker med, samtidig som de ikke mister sin autentisitet og autoritet. For å oppleve å ledes likt, må folk ledes ulikt. Det samme gjelder kommunikasjon. For eksempel så kan det være en dårlig idé å avtale et møte med en som er introvert og trenger litt tid på seg, hvis du er en ekstrovert person som attpåtil er stresset. Da er det ditt ansvar å rydde timeplanen når dere skal ta en prat.

Gi tilbakemeldinger som funker

– For en del år siden fikk studentene mine en skriveoppgave. Den ene etter den andre kom til meg for å få individuell feedback. Noen var nervøse, noen var avslappet, og jeg sørget for at alle fikk en tilbakemelding som de kunne lære av og bruke. Den siste som kom, var Eirik. Jeg var i tvil om hvordan jeg skulle gi ham tilbakemeldingen. Dette var en av mine dyktigste studenter, en som var direkte og tydelig, både overfor meg og de andre i klassen. Jeg tenkte meg om, og sa: «Denne teksten holder ikke. Du kan bedre.» Han så på meg og svarte: «Hvis du hadde pakket inn tilbakemeldingen for å være hyggelig, ville jeg mistet all respekt for deg.» Det var en sjanse å ta, men det var verdt det.

Gode råd for god kommunikasjon

Mine seks råd til ledere om kommunikasjon som kan gi gode resultater:

  • Vær tydelig og til stede. Ikke pakk budskapet inn i detaljer.
  • Jobb med kroppsspråket ditt. Og sjekk for all del ikke telefonen eller smartklokka når du snakker med noen.
  • Spar på kruttet. Hvis du ofte blir sur, sint eller irritert, gir det ikke samme virkning som hvis du én sjelden gang blir forbanna.
  • Snakk om elefanten i rommet. Si det som det er – ellers hører ikke folk hva du sier likevel. Jo mindre du snakker om elefanten, desto større blir den.
  • Still spørsmål. Sørg for at du har blitt forstått. Gi kolleger mulighet til å komme med innspill.
  • Vær forsiktig i sosiale medier! Del aldri noe, selv i lukkede chat-grupper, hvis du ikke tåler å lese om det i avisen neste dag.
Navn: Christine Calvert
Firma: Tekstdoktor – holder kurs og foredrag for næringslivet om skriving og kommunikasjon, underviser i digital markedsføring og journalistikk.
Bakgrunn: Tidligere tekstforfatter, global nettredaktør, seniorkonsulent, leder for kommunikasjonsavdeling. Høyskolelektor på Høyskole Kristiania. Har en master i ledelse fra BI.

Tekst: Cecilie Hammerstad.