1. De stjeler all oppmerksomheten.

Teamet lager et fantastisk produkt og får det ut i tide. Klienten er begeistret. Og så skjer det: Lederen tar all kreditt for jobben. Ingen ros til teamet, ingen feiring av alles suksess, ingen erkjennelse av team-medlemmene for deres bidrag.

 

 

2. De har narsissistiske tendenser

En patologisk narsissistisk leder kan potensielt ødelegge karrieren til en ansatt. Denne personen er ofte avhengig av å bruke hån for å få andre til å føle seg som tapere, noe som får han selv til å fremstå som en vinner i prosessen. Han vil nedvurdere ditt arbeidsprodukt eller dumme deg ut på møter. På hans verste vil han få deg til å tvile på deg selv og din ultimate verdi for arbeidsgiveren din.

3. De ser bare etter den beste

Glem oppdraget eller å samkjøre team-målene til organisatoriske formål. Det handler om individuell prestasjon og å få den årlige bonusen. Ledere med denne holdningen tenker kun på seg selv i stedet for teamet, og bryr seg bare om deres egne oppnåelser og hvordan de ser ut for deres overordnede.

4. De er forferdelige på kommunikasjon

Hos denne type ledere er klar kommunikasjon sjelden og de pleier ofte å si én ting på mandag og noe annet på onsdag, som regel uten å gi beskjed til teamet. Det er det klassiske tilfellet «høyre hånden vet ikke hva den venstre gjør.» Det er helserisikoer å jobbe for en sånn person. En bemerkelsesverdig studie, som inkluderte mer enn 3100 menn over en 10 årsperiode, fant ut at av ansatte som hadde ledere som var dårlig på å kommunisere (sammen med tre andre trekk) ville 60 prosent mest sannsynlig oppleve et hjerteinfarkt eller andre livstruende hjertelidelser.

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Inc.com