Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
sykefravær

Hvorfor har vi så høyt sykefravær?

Årsakene til sykefraværet i bedrifter og det offentlige er noe de lærde fortsatt strides om. Tidligere konsernoverlege Bjørnar Brændeland mener vi glemmer viktige ting i debatten.

Bjørnar Brændeland er spesialist i arbeidsmedisin og har vært konsernoverlege i Kredittkassen/Nordea i 22 år. Hans erfaring viser at sykefravær ofte er mer komplisert enn vi tror.

Bakgrunnen for sykefravær

– Først og fremst er det viktig å se på hva vi egentlig mener med sykefravær. I store populasjoner, med jevn fordeling av kvinner, menn og alderssammensetning i arbeidsfør alder, vil det alltid være oppbluss av sykdommer som til enhver tid fordrer fravær fra jobb på cirka 5 prosent. Det være seg hjertesykdommer, kreft, alvorlige infeksjoner, muskel/skjelettsykdommer og psykiske sykdommer.

– Etter som de fleste norske bedrifter er forholdsvis små, med under 12 ansatte, vil fraværskrevende sykdom hos medarbeiderne slå mer eller mindre tilfeldig ut. Én persons alvorlige sykdom i en gruppe på fire vil således medføre 25 prosent fravær, mens andre mindre bedrifter har bortimot 0 prosent, uten at det har noe med arbeidsmiljøet eller lederens dyktighet å gjøre. Størrelsen på den gruppa man måler sykefraværet på, er avgjørende for korrekt tolkning av sykefraværsdata.

Kvinner har cirka 1,7 ganger så mye fravær som menn.

Føler du deg sett, behøvd, respektert og trives med både leder og arbeidskolleger, skal det mye til at du blir borte fra jobb selv om du har lidelser eller sykdom. 

 doctor.jpg
Bilde: Bjørnar Brændeland, sykefraværet sier lite om hva som egentlig foregår i bedriften når det gjelder de ansattes helse og innsatsevne.

Når mange bedrifter tilbyr treningsrom, gratis trening i arbeidstiden eller andre sunnhetstiltak for å redusere sykefraværet, er det nettopp de med minst sykefravær som melder seg på. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Kurs og kompetanse Se alle

Lederblogg

Våre sterke og svake sider

I det siste har jeg tenkt litt over begrepet ”våre sterke og svake sider som menneske/leder”. Hva be...
Helse & Ledelse

6 gode råd for å bevare en positiv holdning når ting er vanskelig

Istedenfor å tenke på hvor vanskelig alt er, tenk på hvordan tingene kan bli bedre - tenk fremover- ...

Lederjobb Se alle

4 måter å øke engasjementet når dine team ikke møtes ansikt til ansikt

Et av de vanligste spørsmålene og klagene jeg hører fra ledere i den digitale tidsalder er: “Hvordan...
haltende samtaler i grupper

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon 1: «ineffektive møter»

Dette er den første artikkelen i serien og omhandler «ineffektive møter».

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

 
Lederblogg

Den nødvendige samtalen

Begrepet «den vanskelige samtalen» liker jeg dårlig, fordi dette gjør denne type samtale unødvendig ...
Ledelse

Stayerevne - her får du oppskriften til å ikke gi opp!

Noen har det, andre har det ikke, kan det læres? Mange setter seg mål og når dem, mens andre gir opp...

Lederblogg

Smi mens jernet er kaldt!

Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gj...
Les mer
Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...


Salg & Markedsføring

Slik blir du kundenes favoritt

Mestre ABC i tjenestemarkedsføring™. Vis at du forstår kundene, kan sakene dine og leverer gode kund...
Ledelse

Har du selvtillit i teamet ditt?

Å bygge selvtillit hos ansatte og i teamet ditt krever en dypere form for kommunikasjon der du dykke...