– Først og fremst er det viktig å se på hva vi egentlig mener med sykefravær. I store populasjoner, med jevn fordeling av kvinner, menn og alderssammensetning i arbeidsfør alder, vil det alltid være oppbluss av sykdommer som til enhver tid fordrer fravær fra jobb på cirka 5 prosent. Det være seg hjertesykdommer, kreft, alvorlige infeksjoner, muskel/skjelettsykdommer og psykiske sykdommer.

– Etter som de fleste norske bedrifter er forholdsvis små, med under 12 ansatte, vil fraværskrevende sykdom hos medarbeiderne slå mer eller mindre tilfeldig ut. Én persons alvorlige sykdom i en gruppe på fire vil således medføre 25 prosent fravær, mens andre mindre bedrifter har bortimot 0 prosent, uten at det har noe med arbeidsmiljøet eller lederens dyktighet å gjøre. Størrelsen på den gruppa man måler sykefraværet på, er avgjørende for korrekt tolkning av sykefraværsdata.

– Kjønnsfordeling og alderssammensetning er en annen faktor som påvirker fraværstallet. Kvinner har cirka 1,7 ganger så mye fravær som menn. Årsaken er sammensatt, men en vesentlig del skyldes etter min erfaring at kvinner ofte er dobbeltarbeidende med, mer enn menn, sterkt følelsesmessig ansvar og engasjement for hjem, ektefelle, barn og kanskje eldre foreldre som trenger pleie.

20 prosent står for 80 prosent

– Cirka 45 prosent av arbeidstakere har ikke sykefravær i det hele tatt. Dette betyr imidlertid ikke fravær av lidelser og sykdom som hemmer arbeidsinnsatsen. 20 prosent står for langtidssykefraværet over 2 uker. Disse 20 prosentene er imidlertid bærere av hele 80 prosent av sykefraværet! Her dominerer muskel/skjelettlidelser, psykiske lidelser og stressrelaterte utmattelsestilstander. Spesielt denne gruppen påvirkes av lederskap, medarbeiderskap og arbeidsmiljø. Når mange bedrifter tilbyr treningsrom, gratis trening i arbeidstiden eller andre sunnhetstiltak for å redusere sykefraværet, er det nettopp de med minst sykefravær som melder seg på, mens representanter for 80 prosent av sykefraværet, altså de som trenger det mest, sjelden gjør det.

– Sykdom kan brukes som et alibi for å være borte fra jobb, eller du kan gå på jobb til tross for sykdom. Føler du deg sett, behøvd, respektert og trives med både leder og arbeidskolleger, skal det mye til at du blir borte fra jobb selv om du har lidelser eller sykdom. Har du derimot en leder eller medarbeidere som overser deg og som ikke gir deg opplevelsen av å være sett, behøvd eller verdsatt, vil man oftere bruke den samme sykdommen som alibi for å være borte fra jobb. Sykdommen er ofte den samme. Spørsmålet er hva du bruker den til. Noen ganger er sykdommen så alvorlig at du uansett må holde deg hjemme, men både fra mine undersøkelser og mange arbeidsforskningsstudier ser vi hvordan faktorer som virker inn på arbeidstrivsel påvirker alle typer lidelser, sykdom og bruk av sykefravær.

Tappet for energi

Brændeland påpeker at en hovedårsak til høyt sykefravær er arbeidstakere som over tid opplever belastning og blir tappet for energi. Og at ikke alle klarer å hente seg inn igjen.

– På kort sikt takler de fleste arbeidstakere overbelastninger på grunn av for høyt arbeidspress. De tar seg inn igjen i den såkalte rekonvalesensfasen, det vil si en roligere periode hvor de får tid til å «puste ut». Men hvis de ikke får tid eller mulighet til å ta seg inn igjen, at presset vedvarer eller bare øker på, det vil si at dette MÅ hele tiden blir større enn KAN, uten at man ser noe lys i fremtidstunellen, da har man kommet inn i en negativ stressituasjon som hos svært mange utløser stressrelaterte muskellidelser og etter hvert svekker immunsystemet med forskjellige typer lidelser og sykdom som følge.

– Mange har i denne prosessen for lengst blitt demotiverte og mistet arbeidslysten. I kjølvannet stiger sykefraværet, selv om de fleste forsøker å presse seg i jobb til tross for lidelser. For å få en nødvendig pust i bakken, tyr noen til å ta seg noen dager fri, noe som avspeiler seg i økning av korttidsfravær under tre dager. Enkelte bedriftsledere kjører en heroisk kamp mot korttidsfraværet, og de ansatte er lydige og presser seg ytterligere. Etter en stund, når siste dråpe er runnet hen, slår dette ut i et lengre fravær, og for bedriften langt mer kostbart, langtidsfravær.

Skjulte tall

Brændeland mener at sykefraværet sier lite om hva som egentlig foregår i bedriften når det gjelder de ansattes helse og innsatsevne. Situasjonen er som regel langt mer alvorlig enn det man kan lese av sykefraværstallet, advarer han.

– Arbeidslivsforskere i FaFo, Bråden, Andersen og Svalund, viste i et studie av Norsk Arbeidsliv for over 10 år siden at 37 prosent av arbeidstakerne alltid eller svært ofte var utslitt etter jobb, 36 prosent hadde ikke overskudd til et sosialt liv slik de ønsket.

– En lignende undersøkelse utført av Cargos og TMI av EUs 160 millioner arbeidstakere på samme tid, viser et lignende tall med 62 prosent ukentlig arbeidsrelatert tretthet og matthetsfølelse (42 prosent daglig). Siden den gang har de stressrelaterte belastningene i arbeidslivet økt på, uten at dette nødvendigvis avspeiler seg i sykefraværstallet. De fleste presser seg til jobb til tross for lidelser og sykdom, en kortere eller lengre periode.

Profitt og økonomi har fokus

– Samtidig har rask profitt og økonomiske rammer blitt et bortimot ensidig fokus, også ved større omstillings- og nedbemanningsprosesser. For å utvikle og drive en bedrift, stor eller liten, er det tre hovedområder toppledere alltid må ha fokus på:

  1. Bedriftens inntjening og økonomiske rammer
  2. Faglige oppgaver
  3. Og ikke minst, personellmessige forutsetninger

Dette er som en krakk med tre ben. Svikter ett av dem, vil hele bedriften før eller siden «velte». Ledelse er derfor til enhver tid å finne en balanse mellom disse tre hovedområdene. Men denne holdningen må være initiert fra toppledelsen og ned. «Dette går vi for!»

– En viktig årsak til belastningslidelser, sykdom og sykefravær man møter i arbeidslivet, er rett og slett manglende fokus på de personellmessige forutsetningene. MÅ har i lang tid blitt så mye større enn KAN. Det er ikke slik i kroppens måte å takle belastninger på at «tar du den, så tar du den». Før eller siden stopper det hele opp, med alvorlige konsekvenser for den det gjelder. Av og til rammes store deler av bedriften, forklarer Brændeland.

Tekst: Inger Lise Kontochristos Foto: privat og Istock.com