Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
sykefravær

Hvorfor har vi så høyt sykefravær?

Årsakene til sykefraværet i bedrifter og det offentlige er noe de lærde fortsatt strides om. Tidligere konsernoverlege Bjørnar Brændeland mener vi glemmer viktige ting i debatten.

Bjørnar Brændeland er spesialist i arbeidsmedisin og har vært konsernoverlege i Kredittkassen/Nordea i 22 år. Hans erfaring viser at sykefravær ofte er mer komplisert enn vi tror.

Bakgrunnen for sykefravær

– Først og fremst er det viktig å se på hva vi egentlig mener med sykefravær. I store populasjoner, med jevn fordeling av kvinner, menn og alderssammensetning i arbeidsfør alder, vil det alltid være oppbluss av sykdommer som til enhver tid fordrer fravær fra jobb på cirka 5 prosent. Det være seg hjertesykdommer, kreft, alvorlige infeksjoner, muskel/skjelettsykdommer og psykiske sykdommer.

– Etter som de fleste norske bedrifter er forholdsvis små, med under 12 ansatte, vil fraværskrevende sykdom hos medarbeiderne slå mer eller mindre tilfeldig ut. Én persons alvorlige sykdom i en gruppe på fire vil således medføre 25 prosent fravær, mens andre mindre bedrifter har bortimot 0 prosent, uten at det har noe med arbeidsmiljøet eller lederens dyktighet å gjøre. Størrelsen på den gruppa man måler sykefraværet på, er avgjørende for korrekt tolkning av sykefraværsdata.

Kvinner har cirka 1,7 ganger så mye fravær som menn.

Føler du deg sett, behøvd, respektert og trives med både leder og arbeidskolleger, skal det mye til at du blir borte fra jobb selv om du har lidelser eller sykdom. 

 doctor.jpg
Bilde: Bjørnar Brændeland, sykefraværet sier lite om hva som egentlig foregår i bedriften når det gjelder de ansattes helse og innsatsevne.

Når mange bedrifter tilbyr treningsrom, gratis trening i arbeidstiden eller andre sunnhetstiltak for å redusere sykefraværet, er det nettopp de med minst sykefravær som melder seg på. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Ledelse

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...
Ledelse

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

 
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...
Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...