Ordet konkret betyr sansbart. Men kan du egentlig sanse ordet konkret? Lukter det noe? Smaker det noe? Kan du ta og føle på det? Ikke uten en god porsjon fantasi i alle fall. Ordet konkret er ikke-konkret.

Og før du faller helt fra her, la meg snakke om noe sansbart så du ser forskjellen: Kakao. Du trenger ikke mye forestillingsvilje eller fantasi for å begynne å se for deg en kopp god kakao. Sitter du på jobb, har du kanskje allerede begynt å vurdere om kaffeautomat-kakaoen er verdt turen? Eller du kjenner følelsen av en imaginær, tung Starbucks-kopp i hånden?

Konkrete, sansbare ord, får oss til å begynne å oppleve det vi leser med våre egne sanser. Abstrakte ord blir lett til innholdsløs svada i hodene våre. Å gjennomføre digitale prosesser på en åpen og brukerstyrt måte, høres kanskje fint ut, men det vekker ikke akkurat sansene våre. Uttrykk som «prosessorientert ledelse», «audiovisuelle virkemidler» og «organisasjonenes strukturelle trekk» kobler oss fra sansene til den som lytter eller leser.

Det betyr selvfølgelig ikke at vi aldri skal være abstrakte. Å kunne generalisere er noe av det som skiller oss mennesker fra dyrene. Vi kan forstå abstrakte budskap. Vi er bare ikke særlig gode på det…

Som kursholder i presentasjonsteknikk, fortviler jeg når jeg hører foredrag som utelukkende holder seg på det abstrakte nivået. Publikum opplever ikke ordene. Etter hvert går de inn av det ene øret – og ut av det samme igjen. Kun de aller mest interesserte henger med, og ingen fremføringsteknikker i verden kan få budskapet frem til resten av tilhørerne.

Når jeg selv snakker om forskjellen på abstrakt og konkret informasjon, kan jeg for eksempel se hvordan tilhørerne i salen må anstrenge seg for å henge med. Derfor snakker jeg oftere om å «kakaofisere innholdet» enn å konkretisere det.

Når jeg snakker om kakao, skjer det nemlig noe interessant. Hvis jeg for eksempel spør om det ville vært godt med kokos-strø på kakaoen er det alltid minst en tilhører som begynner å prøvesmake synlig med munnen: Stikke tungen litt ut og virkelig smake på kakao med kokosstrø i fantasien. Det har aldri skjedd meg med ordet konkret…

Historier, bilder, sammenligninger og eksempler gjør budskapet ditt sansbart. Bruker du abstrakte begreper (som ordet konkret) vil du derimot snart bli utkonkurrert av mer sansbare opplevelser som tikkingen fra klokka på veggen, nuppene på genseren din – eller lysten på kakao.

Så ikke be meg om å konkretisere. Det blir for abstrakt.

TEKST: Antje Bomann-Larsen er formidlingsekspert og lever av å holde foredrag om det å holde foredrag.