1. Ta en mental pause

Ta et skritt tilbake og spør deg selv: Hva gjør at jeg føler stress eller ubalanse? Hvordan påvirker dette hvordan jeg utfører og engasjerer meg i jobben min? Hvordan påvirker det mitt personlige liv? Hva prioriterer jeg? Hva ofrer jeg? Først etter at du har tatt en mental pause og erkjent disse faktorene, kan du begynne å jobbe med dem.

Selv om noen trives med lange arbeidsdager, er det uansett nyttig å ta seg tid til å tenke gjennom disse spørsmålene og erkjenne prioriteringene du har gjort – bevisst eller ei – slik at du kan oppdage alternative måter å jobbe og leve på.

2. Vær oppmerksom på følelsene dine

Når du har økt bevisstheten om din nåværende situasjon, legg merke til hvordan den får deg til å føle: Føler jeg meg energisk, fornøyd? Eller føler jeg meg sint eller trist?

Det er viktig med emosjonell refleksivitet – det å gjenkjenne hvordan en situasjon får deg til å føle. Du trenger bevissthet om din følelsesmessige tilstand for å bestemme endringene du vil gjøre i arbeidet ditt og i livet ditt.

3. Omprioriter

Å øke din kognitive og emosjonelle bevissthet gir deg verktøyene du trenger for å sette ting i perspektiv og bestemme hvordan prioriteringene dine må justeres. Spør deg selv: Hva er jeg villig til å ofre, og hvor lenge? Hvis jeg for eksempel har prioritert arbeid fremfor familie, hvorfor føler jeg at det er viktig å prioritere livet mitt på denne måten? Er det nødvendig?

Les også: En medarbeider som finner mening i å gå på jobb, har det bedre og presterer bedre - ledernytt.no

4. Vurder alternativene dine

Før du hopper inn i løsninger, reflekter over de aspektene av arbeidet og livet ditt som kan være annerledes for å bedre tilpasses prioriteringene dine. Er det komponenter i jobben din som du ønsker å endre? Hvor mye tid vil du tilbringe med familien din, eller bruke på hobbyer?

Vær tålmodig, det kan ta tid og mye eksperimentering å forbedre situasjonen din: å komme til et punkt der du jobber mer balansert.

Les også: Slik tar du smarte grep for å styre tiden din bedre - ledernytt.no

5. Implementer endringer

Til slutt, når du har anerkjent prioriteringene dine og vurdert alternativene som kan hjelpe deg til forbedring, må du iverksette tiltak. For private endringer kan det bety å for eksempel velge å ikke jobbe kvelder eller i ferier, eller si nei til et nytt prosjekt. Endringer på jobb kan være at du forteller lederen din at du vil ha mer fri. Men for en enda mer varig endring, kan du for eksempel formelt søke om en ny intern stilling eller en fleksibel arbeidsordning.

Det er lett å gli tilbake til gamle vaner, og for at folk skal kunne gjøre reelle endringer i livet, må de kontinuerlig jobbe med disse fem trinnene gjennom hele deres personlige og profesjonelle liv.

Les også: Skap god balanse mellom jobb og fritid! - ledernytt.no

  • Hvorfor er balanse mellom jobb og fritid viktig?  

    1. Fysisk og psykisk velvære: Både arbeid og fritid er nødvendig for å sikre fysisk og psykisk velvære. Når du er overarbeidet, lider både den fysiske og den mentale helsen.

    2. Produktivitet og kvalitet på arbeidet: Selv om det kan oppleves som om du jobber hardere, synker både produktiviteten og kvaliteten på arbeidet når du er overarbeidet.

    3. Forebygging av utbrenthetssyndrom og depressive lidelser: God styring av tid og ressurser dedikert til arbeid og dagligliv er synonymt med trivsel og produktivitet. Hvis folk ikke har muligheten til å ta vare på alle aspekter av livet sitt, vil de før eller siden slutte å produsere.

    4. Hvile og fritid: Hvile og fritid er også nødvendig for å holde sinn og kropp i god form. Livet handler om mye mer enn å jobbe og ta ansvar.

    5. Bedre tilstedeværelse, produktivitet og organisering: Å lage plass til seg selv betyr å ta vare på egen fysisk og mental helse og det medfører at du blir mer tilstedeværende, produktiv og organisert.

    Det er viktig å merke seg at det å finne en god balanse mellom jobb og fritid er en prosess som tar tid. Med praksis og tålmodighet kan man bli bedre til å sette og opprettholde sunne grenser mellom arbeid og fritid.

Tekst: Redaksjonen i Ledernytt  Foto: Istock.com  Kilde: hbr.org